Mówi: | Wojciech Trojanowski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Strabag |
Strabag ma wypełniony portfel zamówień drogowych i kubaturowych w Polsce na dwa najbliższe lata. A przetargi na modernizację kolei dopiero ruszyły
Strabag ma portfel dużych zamówień niemal zapełniony, a mimo to liczy na kolejne zlecenia, szczególnie związane z modernizacją kolei.
– Mamy jeden z najnowocześniejszych parków maszynowych w zakresie budownictwa kolejowego i będziemy starali się jeszcze bardziej niż dotychczas wykorzystać nasz potencjał, biorąc udział w dużych, małych i średnich postępowaniach przetargowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Wojciech Trojanowski, członek zarządu spółki Strabag.
Jak dodaje, branża czeka na napływ pieniędzy z nowej unijnej perspektywy i związane z tym inwestycje. Na razie ożywienie widać głównie w drogownictwie.
– Patrząc na wysyp postępowań, jakie się odbyły od początku 2014 roku, widzimy, że infrastruktura odżyła. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła i przeprowadziła kilkadziesiąt przetargów na kontynuację budów dróg ekspresowych i autostrad. Jestem pełen optymizmu co do realizacji tych inwestycji w najbliższych latach, program rozbudowy infrastruktury w obrębie dużych inwestycji drogowych nabrał tempa.
Poza kontraktami infrastrukturalnymi Strabag prowadzi też inwestycje w budownictwie ogólnym. Buduje apartamenty, magazyny, centra handlowe i z tego pochodzi 1/4 obrotów spółki. Firma dostrzega, że w Polsce jest duże zainteresowanie wielu inwestorów tym segmentem. Jak ocenia Trojanowski, popyt w nim będzie dosyć stały i pozwoli Strabagowi odgrywać znaczącą rolę generalnego wykonawcy.
– Jesteśmy największym wykonawcą fabryki Volkswagena we Wrześni. To jeden z największych w tej chwili bardzo terminowych projektów realizowanych w tym roku w Polsce – przypomina Wojciech Trojanowski. – Jesteśmy też dumni z naszego projektu biurowego Astoria, który realizujemy w Warszawie i którego inwestorem jest Strabag Real Estate. To jedyny biurowiec budowany w tej chwili w ścisłym centrum Warszawy. Ponadto jesteśmy wykonawcą znaczących obiektów komercyjnych na terenie kraju. Interesuje nas również budownictwo energetyczne i związane z szeroko rozumianym obszarem ochrony środowiska.
Biorąc jednak pod uwagę ilość środków unijnych, jakie są przeznaczone na rozwój Polski, i liczbę przetargów publicznych w zakresie budownictwa infrastruktury, przychody z budowy dróg będą dominujące w kolejnych latach.
– Mamy praktycznie wypełniony portfel zleceń infrastrukturalnych na najbliższe dwa lata – ocenia członek zarządu spółki Strabag. – Co nie znaczy, że nie będziemy pozyskiwać kolejnych, szczególnie wykonywanych w formule „Zaprojektuj i wybuduj”, które będą realizowane w 2017 roku i w latach następnych.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców