Mówi: | Przemysław Powalacz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Geberit Polska |
Geberit zwiększył sprzedaż o jedną czwartą. Liczy na wcześniejsze od zapowiadanych efekty synergii
O ponad 24 proc. zwiększyła swoją sprzedaż grupa Geberit. Dobry wynik osiągnęła głównie dzięki dokonanemu w ubiegłym roku połączeniu. W Polsce za sprawą fuzji w składzie grupy znalazła się marka Koło, która według zapewnień szefa polskiej spółki ma zostać utrzymana. Geberit nie planuje na razie kolejnych akwizycji.
– Dzięki akwizycji Grupy Sanitec Grupa Geberit podniosła swoje przychody o 25 proc. Ewidentnie widać efekt tego, że baza przychodowa się powiększyła – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Przemysław Powalacz, prezes Geberit Polska. – Wynik byłby dużo wyższy, gdyby nie doszło do bardzo mocnej aprecjacji franka szwajcarskiego. W związku z tym, że główny strumień przychodów osiągamy w euro, to w przeliczeniu na franki jest tego trochę mniej.
Sprzedaż netto grupy wyniosła w ubiegłym roku 2,6 mld franków szwajcarskich. Byłaby wyższa gdyby nie niemal 10-proc. negatywny wpływ aprecjacji tej waluty. Szwajcaria w grupie odpowiada za 10,6 proc. sprzedaży, natomiast inne kraje europejskie za 80,4 proc. (w tym Europa Środkowo-Wschodnia 9,2 proc.). Największym rynkiem grupy z ponad 30-proc. udziałem są Niemcy.
– Jeżeli chodzi o efekty synergii, to cały czas trzymamy się planu ogłoszonego przez Christiana Buhla,szefa grupy, czyli 45 mln euro przychodów z synergii osiąganych w wyniku fuzji. Myślę, że to jest bardzo racjonalny plan. Być może uda nam się go zrealizować nawet szybciej, niż zakładaliśmy – zapowiada Powalacz.
Na razie grupa nie ma kolejnych planów akwizycyjnych. Zamierza najpierw skoncentrować się na pełnej integracji obu organizmów. Na polskim rynku fuzja zaowocowała połączeniem z marką Koło.
Jak zapewnia, w Polsce Geberit miał w 2015 roku 12,5-proc. wzrost organiczny na samej marce Geberit, a do tego doszły efekty integracji z Kołem.
– W tej chwili jesteśmy największym graczem na rynku sanitarno-łazienkowym w Polsce. Utrzymujemy obie nasze flagowe marki, czyli Geberit i Koło, z podziałem na grupy asortymentowe, w których te marki są eksperckimi brandami. Wszystko idzie zgodnie z planem, a w niektórych miejscach wyprzedzamy ciut nasze założenia.
Zachowanie obu marek ma służyć ich eksperckiemu wizerunkowi w różnych grupach asortymentowych oraz docelowych.
– Geberit to przede wszystkim asortymenty bardzo mocno techniczne, technologiczne – wyjaśnia prezes spółki. – Stelaże podtynkowe, w których marka Geberit jest synonimem produktu trochę jak marka Adidas w butach sportowych. Geberit to marka stworzona z myślą o partnerze biznesowym, o instalatorze, o architekcie, o firmie wykonawczej. Jeśli chodzi z kolei o obszary konsumenckie, tu mamy pewne ambicje w obszarze toalet myjących czy coraz bardziej designerskich.
Marka Koło tradycyjnie skierowana jest do klienta indywidualnego, uplasowana w segmencie podstawowym i średnim o mocnej pozycji w świadomości polskich klientów. Produkowane są pod nią elementy ceramiki łazienkowej, takiej jak muszle czy umywalki, ale także wanny, kabiny i dopasowane do nich meble.
Czytaj także
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
- 2023-12-05: Coraz więcej Polaków sięga po roślinne zamienniki mięsa i nabiału. Producenci takiej żywności walczą o większą obecność na sklepowych półkach
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-12-08: Rośnie popularność naturalnej żywności. Ten czynnik staje się podstawowym wymogiem wobec producentów
- 2023-09-29: Jeden z największych koncernów tytoniowych zwiększa inwestycje w Polsce do 1,3 mld dol. Rozwinie fabrykę nowatorskich wyrobów tytoniowych koło Łodzi
- 2023-10-24: IOŚ-PIB: Uboczne produkty spalania węgla powinny mieć pierwszeństwo nad surowcami naturalnymi. Można je wykorzystać przy megainwestycjach
- 2023-10-05: Produkty uboczne powstające przy spalaniu węgla są cennym surowcem. Trafiają m.in. do budownictwa i inżynierii drogowej
- 2023-10-12: Popyt na surowce wtórne rośnie. Cennym źródłem mogą być zużyte instalacje OZE i uboczne produkty spalania węgla
- 2023-11-21: W Polsce co roku powstaje 20 mln t ubocznych produktów spalania węgla jak popioły, gipsy i żużle. Ich ponowne wykorzystanie utrudnia brak odpowiednich przepisów