Mówi: | Andrzej Skolmowski |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Grupa Azoty |
Grupa Azoty: To będzie trudny rok dla producentów nawozów. Głównie z powodu nadprodukcji w Chinach i presji na obniżkę cen
Obecny rok może nie być dla producentów nawozów równie korzystny jak 2015 r. Wpływa na to nadprodukcja w Chinach oraz presja na obniżkę cen ze strony klientów, którzy chcą, by producenci podzielili się z nimi zyskami wynikającymi z niskich cen gazu. Grupie Azoty udało się jednak w I kw. roku zwiększyć zarówno marżę EBITDA, jak i netto oraz utrzymać zysk.
W I kw. Grupa Azoty zwiększyła marżę EBITDA do 20,9 proc. z 17,1 proc. rok wcześniej. Marża netto wzrosła do 12,4 proc. z 10,8 proc. Spadły jednak przychody, głównie z powodu niższych cen na rynku.
– Konkurencyjność czy dostępność innych nawozów wymusza na nas dostosowanie poziomów cenowych. Z drugiej strony oczekiwanie klientów w całej Europie, ale też i na rynku polskim, abyśmy podzielili się częścią marży, jaką poprawiamy w segmencie nawozowym, będzie miała miejsce również w 2016 r. i to wykonujemy – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Andrzej Skolmowski, wiceprezes Grupy Azoty. – Tych działań poprawiających nasz kontakt będzie dość sporo. Zależy nam na dobrych relacjach z rolnikami, więc będziemy nieustannie nad tym pracować.
W I kw. Grupa Azoty wypracowała 2,48 mld zł przychodów ze sprzedaży wobec 2,8 mld zł przed rokiem. Największy udział w sprzedaży miał segment nawozy-agro, który przyniósł 1,58 mld zł. Drugi pod względem wagi dział chemia odpowiada za jedną trzecią tej kwoty. Na czysto grupa zarobiła w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku niemal 307 mln zł wobec niespełna 306 mln zł rok wcześniej. Na akcjonariuszy jednostki dominującej przypadło 272 mln zł – o cztery miliony mniej niż w I kw. 2015 r.
– Ostatnie dwa lata były wyjątkowo dobre dla całej branży nawozowej. Przez ostatnie kilka miesięcy tę dobrą sytuację również poprawiło obniżenie cen gazu. Tym samym I kw. tego roku jest kwartałem rekordowym, jeżeli chodzi o rentowność na działalności nawozowej – mówi Skolmowski. – Dlatego trudno będzie w związku z tą presją na ceny oraz ze zwiększoną podażą poprawiać nieustannie wyniki. W następnych latach będziemy walczyli o stabilizację w części nawozowej. Natomiast w części chemicznej to jest nieustanna praca od kilkunastu miesięcy w kierunku poprawy wyników.
Jak podała spółka w raporcie, największa presja na obniżenie cen występuje w segmencie tworzyw, który w Grupie odpowiada za 11 proc. przychodów. Spadły one o ponad 18 proc. rok do roku, zaś wynik EBITDA był ujemny i wyniósł 13 mln zł wobec straty na poziomie 2 mln zł rok temu. Sprzedaż w dziale chemia spadła wprawdzie o 12 proc. do 535 mln zł, ale EBITDA wzrosła o ponad 60 proc. do 87 mln zł. Największy dział nawozy-agro zwiększył zysk operacyjny po doliczeniu amortyzacji o 4 mln zł, choć również odnotował spadek przychodów o 12 proc.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody