Mówi: | Robert Ogór |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Ambra |
Sprzedaż cydru może wzrosnąć nawet trzykrotnie. Ambra zapowiada wzrostu zysku netto oraz dywidendy
W najbliższych kwartałach sprzedaż wina nieznacznie przyspieszy, choć tempo wzrostu rynku pozostanie niewysokie. Na tym tle wyróżniać ma się segment cydru, gdzie Ambra liczy nawet na trzykrotny wzrost sprzedaży. Wraz z umocnieniem pozycji w segmencie mocnych alkoholi ma się to przełożyć na wzrost zysku netto oraz dywidendy.
– Okoliczności rynkowe naszej działalności w minionym roku obrotowym chyba trzeba uznać za niekorzystne i trudne. Rynek wina, który rośnie od wielu lat, spowolnił do 2,7-proc. tempa wzrostu. To nadal jest plus, ale dużo mniejszy niż w minionych okresach. Rynki zagraniczne osłabły i odbiło się to na naszym eksporcie. Ten wynik sprzedażowy 1,5 proc. niż w zeszłym roku uznałbym za wynik zadowalający, gdyż sprzedaż rosła na rynku polskim i rosły nasze najważniejsze marki – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Robert Ogór, prezes zarządu Grupy Ambra SA.
W ostatnim kwartale roku obrotowego 2013/2014 przychody Ambry wyniosły 88,5 mln zł. Spółka odnotowała stratę operacyjną w wysokości 2,6 mln zł oraz zysk netto na poziomie 5,5 mln. Analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się 92,1 mln zł przychodów, -0,7 mln zł EBIT oraz -2 mln zł zysku netto. W całym roku obrotowym wynik netto wyniósł 26 mln zł, co Ambra tłumaczy wprowadzeniem oszczędności oraz niższymi kosztami finansowymi.
W przyszłym roku obrotowym dystrybutor alkoholi spodziewa się nieznacznie lepszej koniunktury na rynku.
– Oczekujemy, że nasza nowa marka, która spektakularnie weszła na nowy rynek cydru, czyli Cydr Lubelski, zdecydowanie utrzyma wysokie tempo wzrostu sprzedaży i jej sprzedaż podwoi się, a może nawet potroi. Wyższy zysk netto będzie wówczas logiczną konsekwencją rosnących przychodów i zysków operacyjnych – mówi Ogór.
Ambra zakłada również stabilny wzrost przychodów i zysków z głównych marek win, a także w segmencie win stołowych, gdzie prognozowany jest dalsze zwiększenie sprzedaży. Dystrybutor alkoholi spodziewa się także umocnienia swojej pozycji w segmencie mocnych alkoholi, zwłaszcza brandy, gdzie jest liderem.
– Szybko rośnie także nasza marka premium Baczewski Wódka. Będziemy czerpać dodatkowe stopy wzrostu z tych nowych segmentów i generować dobrą dywidendę oraz przypływy dla akcjonariuszy z tych już utrwalonych, ustabilizowanych marek – twierdzi prezes Ambry.
W zeszłym roku obrotowym Ambra wypłaciła akcjonariuszom 0,43 zł dywidendy na akcję. W rok obrotowy 2013/2014 przewiduje jej wzrost, zgodnie z komunikowaną od dłuższego czasu polityką dywidendową.
– W tym roku chcemy wypłacić 0,45 zł, co przy obecnym kursie zbliża się do stopy zwrotu na poziomie około 5 proc., więc dywidenda będzie nieco wyższa niż w zeszłym roku, a w kolejnych okresach również będzie rosła – zapowiada Robert Ogór.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami