Mówi: | Marek Tiahnybok |
Funkcja: | dyrektor finansowy |
Firma: | Qumak |
Qumak: Zapowiada się rekordowy rok dla spółki
Qumak w I półroczu zarobił 6,3 mln złotych. To wynik o 43 proc. wyższy niż rok wcześniej. Jak zapowiadają władze spółki, liczba i wartość zamówień powinny zapewnić rekordowy wynik na koniec roku.
– Wyniki tego półrocza są rekordowe w historii firmy, zarówno pod względem przychodów, jak i wyniku netto – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Marek Tiahnybok, dyrektor finansowy firmy Qumak. – Wygląda na to, że cały rok będzie w ogóle historycznie najlepszy. Będziemy mieć największe przychody i prawdopodobnie największy zysk w całej historii firmy – dodaje.
W pierwszym półroczu Qumak odnotował 6,3 mln zysku netto. Rok wcześniej było to 4,41 mln zł. Natomiast skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 370,2 mln zł w porównaniu z 296,12 mln zł w po pierwszym półroczu 2014 roku. Tylko w drugim kwartale obroty oscylowały wokół 270 mln zł, czyli o 65 proc. więcej niż przed rokiem.
Jak podaje dyrektor finansowy firmy Qumak, obecnie portfel jej zamówień wart jest ponad 500 mln zł. Większość z nich realizowana będzie jeszcze w 2015 roku.
– Największym elementem backlogu jest sektor lotniczy – twierdzi Marek Tiahnybok. – Mniej niż dotychczas jest zaś zleceń z zakresu systemów IT dla sektora publicznego – dodaje.
Rynek publiczny to także obszar, który będzie się dynamicznie rozwijał w związku z nową perspektywą 2014-2020.
– Nie możemy też zapominać o tym, że infrastruktura lotnicza po części jest finansowana ze środków publicznych. Nie dostrzegamy większego zagrożenia z powodu zakończenia perspektywy unijnej na lata 2007-2013 – przekonuje Marek Tiahnybok. – Raczej postrzegamy to jako szansę, że w momencie, kiedy pojawi się nowa perspektywa 2014-2020 i pierwsze przetargi, to spowoduje, że przyszły rok prawdopodobnie uda się również zakończyć z dobrymi przychodami i wynikiem.
Tylko w sierpniu firma pozyskała zamówienia na modernizację systemu dróg patrolowych na warszawskim lotnisku Chopina wart prawie 9 mln zł oraz na modernizację systemu bezpieczeństwa na pięciu warszawskich dworcach kolejowych wart 16 mln złotych. Qumak realizuje zamówień dla 12 z 15 największych polskich lotnisk, w tym na przykład na poznańskiej Ławicy czy na krakowskim lotnisku w Balicach.
Firma pracuje obecnie nad zwiększeniem rentowności i optymalizacją operacyjną.
– Posługując się nową definicją kosztów i rentowności sprzedaży, za I półrocze osiągnęliśmy marżę brutto na poziomie ponad 6 proc. i planujemy utrzymanie tego poziomu do końca roku. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda się tę rentowność zwiększyć – twierdzi Marek Tiahnybok. – Pracujemy dość intensywnie nad produktami. Jednym z nich będzie symulator lokomotywy. Pozostałe produkty są w wyższym stopniu oparte na rozwiązaniach IT, natomiast nie chciałbym w chwili obecnej jeszcze zdradzać ich szczegółów. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie będziemy w stanie je zaprezentować.
Czytaj także
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-12: Sektor kosmiczny potrzebuje nowych pracowników. To szansa dla młodych inżynierów
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-09-30: Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa