Mówi: | Przemysław Obłój |
Funkcja: | dyrektor inwestycyjny |
Firma: | CVC Capital Partners |
P. Obłój (CVC): Podpisanie transakcji sprzedaży PKP Energetyka w perspektywie kilku tygodni. Fundusz da gwarancję zatrudnienia i utrzymania inwestycji
CVC Capital Partners otrzymał wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie przejęcia PKP Energetyka. Obecnie trwa proces audytu portfela sprzedażowego spółki. Zawarcie transakcji ma się odbyć w ciągu kilku tygodni. Jej finalizacja jest uzależniona od zgody ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz UOKiK-u. Dyrektor inwestycyjny funduszu Przemysław Obłój mówi jednak, że powinna być to jedynie formalność.
Jak podkreśla dyrektor inwestycyjny CVC Capital Partners, PKP Energetyka to interesująca spółka o zdywersyfikowanych źródłach przychodów.
– Po pierwsze jest to firma dystrybuująca energię elektryczną, po drugie usługowa, która zajmuje się remontami i budową sieci energetycznych i energetycznych sieci kolejowych, a po trzecie jest to spółka handlująca energią elektryczną – wylicza Przemek Obłój.
Według najnowszego dostępnego raportu przychody ze sprzedaży spółki PKP Energetyka w 2013 roku wyniosły 3,7 mld zł. Było to o prawie 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze większa dynamika widoczna była w przypadku zysku netto. Spółka w 2013 roku zarobiła 90 mln zł, podczas gdy w 2012 roku jedynie 66 mln zł.
– Rozmowy toczą się teraz i mam nadzieję, że zostaną wkrótce zakończone. Mamy wyłączność na prowadzenie negocjacji i obie strony starają się jak najszybciej je zakończyć – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria dyrektor inwestycyjny CVC Capital Partners.
Fundusz private equity CVC Capital Partners zadeklarował, że po przejęciu PKP Energetyki utrzyma inwestycje w modernizację sieci oraz udzieli gwarancji pracowniczych. Aktualny poziom zatrudnienia w spółce z Grupy PKP wynosi 7 tysięcy osób.
– Mamy zamiar inwestować w tę spółkę bardzo duże pieniądze. PKP Energetyka musi wydawać kilkaset milionów złotych rocznie na poprawę i rozbudowę swojej sieci energetycznej, my to będziemy robić. I chcemy też rozwijać dział usług, zarówno po stronie energetycznej, jak i po stronie kolejowej – mówi Obłój.
Łączny wolumen energii sprzedanej w 2013 roku przez PKP Energetyka wyniósł 6,6 TWh. Mimo znacznego wzrostu w stosunku do poprzedniego roku w dalszym ciągu jest to jedynie 3 proc. całkowitej ilości energii sprzedawanej w Polsce. Inwestycje mają prowadzić do wzrostu sprzedaży prowadzonej przez spółkę.
– Musi być gotowa do tego. Myślę, że to zajmie przynajmniej kilka lat – mówi dyrektor Przemysław Obłój pytany o moment, kiedy fundusz CVC Capital Partners zdecyduje się na sprzedaż udziałów w spółce PKP Energetyka.
Według jego oceny wyjście funduszu z inwestycji docelowo odbędzie się poprzez prywatyzację spółki PKP Energetyka na giełdzie. Spośród spółek Grupy PKP na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie obecna jest tylko PKP Cargo. Spółkę upubliczniono w 2013 roku.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego