Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen |
W tym roku PKN Orlen wyda na inwestycje 3,3 mld zł. Wkrótce na stacjach pojawią się ładowarki do elektrycznych samochodów Tesla
PKN Orlen ma za sobą dobry rok. Zysk na poziomie EBITDA LIFO za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 8,7 mld złotych i był to najlepszy wynik w historii spółki. Tak dobry rezultat jest zasługą przede wszystkim wzrostu marży rafineryjnej oraz wysokich przychodów ze sprzedaży. Koncern ma też ambitne plany inwestycyjne. Jak informuje wiceprezes zarządu ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk, w 2016 roku na ten cel spółka chce przeznaczyć aż 3,3 mld złotych. Jednocześnie deklaruje wypłatę wysokiej dywidendy.
– Rok 2015 dla Orlenu był absolutnie fantastyczny. Wypracowaliśmy 8,7 mld zysku operacyjnego EBITDA (LIFO). To poziom, którego nikt się chyba nie spodziewał jeszcze kilka lat temu. Poziom, który wykracza poza naszą wyobraźnię – mówi agencji Newseria Inwestor Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych PKN Orlen.
Na osiągnięcie rekordowych wyników wpływ miały przede wszystkim dwa czynniki. Pierwszym z nich był wzrost marży rafineryjnej w segmencie downstream (przetwórstwo, dystrybucja i sprzedaż produktów rafineryjnych), związany ze spadkiem cen ropy naftowej na światowych giełdach. Drugim czynnikiem była wysoka sprawność operacyjna. Spółka w 2015 roku przerobiła łącznie 31 mln ton ropy. Sprzedaż wyniosła natomiast blisko 38 mln ton. Pozwoliło to na osiągnięcie w segmencie detalu zysku EBITDA na poziomie 1,5 mld złotych.
– W planie bazowym na 2016 rok mamy aż 3,3 mld zł na rozwój. Zdecydowanie większa część przypada na segment downstream, gdzie mamy dwa główne projekty: projekt elektrociepłowni w Płocku i kwota rzędu miliarda złotych oraz projekt polietylenu w Unipetrolu i kwota rzędu 600 mln zł – informuje Jędrzejczyk.
Oprócz wymienionych PKN Orlen planuje inwestycje w segmencie detalicznym oraz upstream, obejmującym prace poszukiwawcze oraz wydobycie ropy naftowej. Łączne nakłady w tych dwóch obszarach szacowane są na ponad 1,1 mld złotych. Spółka spore wydatki ponosi także na projekty związane z alternatywnymi źródłami energii – przykładem jest tu instalacja służąca do produkcji biopaliwa z alg.
– Są też projekty, które wykraczają poza nasz biznes. Pojawiają się takie elementy jak samochody elektryczne. Nawiązaliśmy współpracę z Teslą, a nasi klienci wkrótce mogą się spodziewać pierwszych superchargerów (szybkich ładowarek) na naszych stacjach – tłumaczy.
W 2014 roku grupa PKN Orlen ogłosiła trzyletnią strategię finansową. Jej głównymi filarami były: osiągnięcie wysokiej rentowności na poziomie EBITDA, utrzymanie niskiego poziomu dźwigni finansowej, a także wzrost nakładów inwestycyjnych, zwiększenie wydobycia węglowodorów oraz wzrost poziomu wypłacanej dywidendy. Sławomir Jędrzejczyk zapowiedział jednak, że spółka wkrótce planuje jej aktualizację.
– W 2014 roku zatwierdziliśmy strategię, co oznacza, że minęły już dwa lata. Naturalnie chcemy podejść do weryfikacji tej strategii. Zmieniły się założenia makroekonomiczne i chcemy wydłużyć horyzont tej strategii. W tym roku planujemy zrobić aktualizację na lata 2016–2020 – deklaruje wiceprezes Orlenu.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-14: UE i USA dążą do zażegnania konfliktu między Izraelem a Iranem. Próby te na razie nie przynoszą efektu
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego