Mówi: | Piotr Sukiennik |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | FM Logistic |
FM Logistic planuje wydać nawet kilkadziesiąt milionów euro na rozwój usług dla e-handlu i sektora FMCG
FM Logistic chce stać się największą firmą logistyczną na polskim rynku. Wzrost ma nastąpić we wszystkich segmentach, ale głównie usługach dla branży FMCG i przede wszystkim e-commerce. Ten drugi sektor w Polsce ma wciąż bardzo duży potencjał wzrostu i w ciągu najbliższych kilku lat może znacznie się rozwinąć. Na rozwój spółka wyda nawet kilkadziesiąt milionów euro.
– Dzisiaj jesteśmy operatorem numer trzy w Polsce, ale chcemy być numerem jeden i prędzej czy później to nastąpi, to kwestia najbliższych lat – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic. – Chcemy przede wszystkim wzmacniać naszą obecność i świadczyć usługi dla sektorów strategicznych, czyli dla branży FMCG, sektora food, non food i sektora produktów świeżych. Oczywiście idąc z trendem czasu, chcemy rozwijać usługi powiększone o multichannel e-commerce’owy.
Jak wyjaśnia Sukiennik, e-handel w Polsce ma bardzo dobre perspektywy wzrostu. Jak wynika z danych PMR, w 2014 r. jego wartość wyniosła niemal 24 mld zł i zwiększyła się o prawie 13 proc., a prognozy rozwoju na kolejne lata mówią o utrzymaniu dwucyfrowej dynamiki. Dlatego FM Logistic w ciągu 3-5 lat zamierza postawić głównie na e-handel.
Dyrektor generalny podkreśla, że spółka jest obecna w innych krajach, gdzie sektor e-commerce jest już bardziej rozwinięty. Polski e-handel jest wciąż na początkowym etapie, nie korzystają z niego na dużą skalę m.in. sprzedawcy żywności. Według prognoz będzie to się jednak szybko zmieniało, co pozwoli nawet potroić udział sektora e-commerce w przychodach spółki.
– Aktualnie usługi e-commerce’owe, usługi multikanałowe, nie przekraczają 3 proc. W perspektywie 3-5 lat powinniśmy się jednak zbliżyć do 5-10 proc. – oczekuje Sukiennik.
Dodaje, że najszybciej będzie rósł segment FMCG.
Aby rozwinąć działalność, spółka zamierza zwiększyć nakłady inwestycyjne. Przede wszystkim planuje zakup nowych pojazdów, w tym specjalistycznych (np. naczep z systemem kontroli temperatury). Flota, która obecnie liczy 2 tys. pojazdów i 400 naczep, w ciągu 3-5 lat ma powiększyć się do tysiąca naczep i 3-4 tys. pojazdów.
Sukiennik dodaje, że FM Logistic będzie też inwestowało w magazyny oraz usprawnienie procesów logistycznych. Zwiększy także nakłady na usługi dodane (m.in. współpakowanie i produkcję). To jedyna firma w Polsce, która świadczy usługi złożone. Zapotrzebowanie na tego typu usługi rośnie, bo klienci są coraz bardziej wymagający.
– Nie jestem w stanie w tej chwili sprecyzować, jaki to jest rząd wielkości na inwestycje, ale mówimy tu o kwocie od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów euro w perspektywie 3-5 lat – zapowiada Sukiennik.
Rozwój ma być finansowany z środków własnych spółki.
Sukiennik dodaje, że perspektywy rozwoju logistyki w Polsce są nadal bardzo dobre. FM Logistic zamierza budować swoją pozycję w oparciu o magazyny w naszym kraju. Usługi świadczone z Polski mogą obejmować sąsiednie kraje, co umożliwia osiągnięcie pozycji hubu dla całego regionu.
Czytaj także
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-07-04: Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze