Mówi: | Piotr Koral |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Investin |
Brakuje wiedzy, jak skutecznie komercjalizować projekty technologiczne. Potrzeba jest edukacja w tym zakresie
Współpraca świata biznesu i nauki jest niezbędna do rozwoju polskiej innowacji. Wciąż jednak brakuje wiedzy na temat tego, jak skutecznie komercjalizować projekty technologiczne, w efekcie dla części naukowców bariera między pomysłem a rynkiem jest nie do pokonania. Konieczna jest edukacja w tym zakresie, bo komercjalizacja technologii jest kluczową kwestią dla gospodarek krajów wysokorozwiniętych.
– Komercjalizacja technologii to bardzo złożone i konkretne procesy, których procedury powinien znać każdy. W Polsce jesteśmy na początku kształtowania się tej działalności i dlatego są pewne trudności ograniczające te działania. Dzielenie na jedną i drugą stronę też wynika z praktycznych powodów, ale lepiej byłoby mówić o wspólnocie interesu, który powinien łączyć biznes i świat nauki – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Koral, prezes zarządu Grupy Investin, która prowadzi działalność doradczą na rzecz komercjalizacji technologii.
Wciąż jednak Polska ma problemy z urynkowieniem własnych innowacji. Pokazują to również europejskie statystyki – w rankingu Komisji Europejskiej pod względem innowacyjności zajmujemy 25. pozycję. Na milion mieszkańców zgłaszanych jest 12 patentów, najmniej w całej Unii (średnia 131). W Globalnym Rynku Innowacyjności wyprzedzają nas takie kraje, jak np. Barbados, i zajmujemy dopiero 46. miejsce. W dużej mierze wynika to właśnie ze słabej współpracy biznesu i nauki.
– Grupa Investin oprócz procesów inwestowania w projekty startupowe prowadzi działalność consultingową, czyli opracowuje eksperckie dokumentacje na użytek procesów komercjalizacji technologii, i szkolenia, które traktujemy w kategoriach misyjnych. Mamy świadomość, że polskiemu rynkowi i podmiotom obecnym w procesach komercjalizacji technologii należy się rzetelna edukacja – przekonuje Koral.
Odpowiedzią na problem z wprowadzaniem na rynek nowych technologii może być Akademia Komercjalizacji, stworzona przez Grupę Investin. Eksperci z Polski i zagranicy wytłumaczą zasady finansowania rozwoju technologii i działalności B+R, czy kwestie prawno-podatkowe związane z komercjalizacją innowacji.
– Ten cykl szkoleniowy adresowany jest do wszystkich uczestników złożonych procesów komercjalizacji technologii, czyli do biznesu, nauki, twórców start-upów, pracowników samorządów lokalnych i przedstawicieli administracji publicznej. Jest on obliczony na przekazanie kompleksowej wiedzy o procesach komercjalizacji technologii, bez pomijania nawet najbardziej błahych elementów – tłumaczy prezes Grupy Investin.
Edukacja jest konieczna, zwłaszcza że wypłata krajowych i unijnych środków w najbliższych latach będzie uzależniona właśnie od możliwości komercjalizacji. W ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło konkurs na dofinansowanie projektów. 500 mln zł dostaną ci, których pomysły będą miały potencjał komercjalizacji, a to zależy również od odpowiedniej współpracy między środowiskami.
– Nie wyobrażamy sobie możliwości prowadzenia skutecznej działalności inwestycyjnej, współpracy ze start-upami i tymi środowiskami, z którymi należy współpracować, chcąc prowadzić skutecznie procesy komercjalizacji technologii, jeżeli po drugiej stronie nie będziemy mieli odpowiednio wyedukowanych partnerów – podkreśla Piotr Koral.
Czytaj także
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-11: Zmiany w modelu edukacji konieczne już od przedszkola. Kilkuletnie dzieci mogą przyswajać kompetencje przyszłości
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u