Mówi: | Andrzej Bartoszewicz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Admiral Boats |
Startuje emisja obligacji Admiral Boats. Spółka planuje pozyskać do 6 mln zł
Jedyny przedstawiciel polskiego przemysłu jachtowego na warszawskiej giełdzie – Admiral Boats podjął decyzję o emisji obligacji serii J o wartości do 6 milionów zł. Dzisiaj rozpoczyna się oferta publiczna obligacji. Środki będą przeznaczone na zwiększenie kapitału obrotowego, dzięki czemu spółka chce się dobrze przygotować do nowego sezonu.
– 6 mln zł jest to maksymalna kwota, którą chcemy pozyskać z tej emisji – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Andrzej Bartoszewicz, prezes zarządu spółki Admiral Boats, produkującej rekreacyjne i sportowe łodzie motorowe.
Wcześniej, zgodnie z zapisami statutu, Rada Nadzorcza spółki wyraziła zgodę na zaciągnięcie zobowiązań w kwocie przekraczającej równowartość miliona euro (zgoda jest ważna do 30 czerwca 2015 roku).
– Ofertę przygotowało konsorcjum aż czterech domów maklerskich, zainteresowanych oferowaniem naszych obligacji. To dobry prognostyk emisji – podkreśla Andrzej Bartoszewicz. – W opinii ich reprezentantów nasze obligacje uzupełniają portfel każdego inwestora, zainteresowanego spółkami przemysłowymi o dużym potencjale rozwojowym, z jednocześnie dużą ekspozycją na eksport.
Nowa emisja nie jest pierwszą w dotychczasowej działalności spółki. Poprzednie serie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Admiral Boats do tej pory przeprowadził 9 emisji obligacji, z czego 6 zostało już wykupionych.
– Uważam, że nasza oferta, patrząc na aktualne możliwości inwestycyjne na rynku, jest atrakcyjna dla potencjalnych obligatariuszy dysponujących nawet niewielką kwotą pieniędzy – przekonuje Bartoszewicz.
Pozyskane środki mają zasilić kapitał obrotowy spółki i posłużyć do realizacji dużych zamówień oraz wykupu dwóch innych emisji obligacji.
– Miniony rok nie był dla nas najgorszy, zrobiliśmy kilka nowych zleceń w obszarze produkcji, której wcześniej nie wykorzystywaliśmy, mam na myśli remonty statków i produkcję konstrukcji stalowych – wyjaśnia prezes zarządu Admiral Boats. – Myślę, że dobrze zapowiadają się perspektywy na rok 2015. Zlecenia w tej chwili spływają, a my jesteśmy jeszcze przed rozpoczęciem sezonu. Zaprezentowaliśmy na targach w Düsseldorfie nowy model łodzi OceanMaster 680, która bardzo dobrze została oceniona w Norwegii i myślę, że będzie hitem sprzedażowym 2015 roku.
Bartoszewicz podkreśla, że firma już teraz ma silną pozycję eksportera łodzi sportowych i rekreacyjnych, eksportując je do 11 krajów Europy zachodniej i północnej (m.in. Holandii, Niemiec, Norwegii, Szwecji). W planach jest wejście na rynek fiński, duński i na Półwysep Iberyjski.
– Co trzecia łódka sprzedawana w Holandii w przedziale od 3 do 9 metrów jest wyprodukowana przez naszą firmę. Ale żeby też nie narażać się na niebezpieczeństwo sezonowości rozwijamy obszar produkcji stalowej. I to będzie obszar, który moim zdaniem będzie silnie wzrastać w 2015 roku – prognozuje Andrzej Bartoszewicz.
W 2014 roku spółka wypracowała zysk netto w wysokości 677,4 tys. zł (przy 2,28 mln w 2013 roku). Przychody ze sprzedaży wyniosły 39,08 mln zł wobec 48,46 mln zł w poprzednim roku.
Jak komunikuje spółka, w 2014 roku firma sprzedała 763 łodzi (w 2013 roku 1078 jednostek), z tego 92,2 proc. produkcji wysłano na eksport – głownie do Holandii (39,7 proc.), Szwecji (18,8 proc.) oraz Norwegii (17,8 proc.).
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-10-01: Światowy system żywnościowy może się załamać w ciągu kilkudziesięciu lat. Potrzebne są innowacje i bardziej zrównoważone metody produkcji