Mówi: | Andrzej Rosiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Waimea Holding SA |
Waimea będzie budować kolejne terminale cargo
Warszawski deweloper Waimea Holding, specjalizujący się głównie w rozwijaniu projektów parków logistycznych, prowadzi rozmowy na temat budowy terminali cargo w Polsce i dawnych krajach socjalistycznych. Pierwsza inwestycja w rzeszowskiej Jasionce zostanie ukończona na wiosnę przyszłego roku.
– Jesteśmy klasycznym deweloperem, który realizuje inwestycje na dwóch płaszczyznach. Jedna to parki logistyczne. Jesteśmy drugim w Polsce prywatnym polskim deweloperem, który buduje duże parki logistyczne. A druga to projekty niszowe związane z infrastrukturą lotniskową – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Andrzej Rosiński, prezes zarządu Waimea Holding SA. – W tej chwili realizujemy pierwszy projekt w ramach tej działalności, mianowicie terminal cargo w Rzeszowie-Jasionce. Jest w trakcie budowy i zostanie oddany do użytkowania w marcu lub w kwietniu, w zależności od tego, ile potrwają odbiory.
W portfolio firmy znajdują się dwa parki North-West Logistic Park i centrum logistyczne Waimea Logistic Park w Szczecinie, Waimea Logistic Park Korczowa blisko granicy z Ukrainą, budowane centrum logistyczne w Bydgoszczy oraz terminal cargo w Rzeszowie-Jasionce. Firma planuje także terminale multimodalne dla towarów przewożonych transportem kołowym i morskim, kołowym i lotniczym oraz kołowym i kolejowym.
– Przygotowujemy kolejne projekty, terminale cargo, magazyny i hangary. Jesteśmy zainteresowani rozwojem tej gałęzi w polskich portach i w portach dawnych krajów z obozu postradzieckiego, szczególnie w tych, które są już w Unii Europejskiej – zapowiada Rosiński. – Jesteśmy po wielu rozmowach, zainteresowanie jest duże. Trochę wszystkie lotniska zapomniały o cargo i my tę lukę chcemy pomóc uzupełnić, żeby transport cargo lotniczy się zdecydowanie powiększył.
Deweloper deklaruje chęć inwestowania w krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Dużo do zrobienia jest jednak także na rodzimym rynku. Towarowy ruch lotniczy w Polsce to tylko ok. 1 proc. europejskiego. Rocznie w Polsce przewozi się drogą powietrzną ok. 130 tys. ton towarów, z czego niemal połowa transportowana jest przez Warszawę. Dla porównania w samym Frankfurcie są to 2 mln ton.
– Jesteśmy w sytuacji, porównując np. do Niemców, fatalnej. Jeżeli chodzi o duże magazyny czy kołowy transport, to nie jest źle, natomiast, jeżeli chodzi o lotniczy transport, to to jest promil tego, co jest w Niemczech, jeżeli chodzi o ilość ton przeładunków rocznie. Natomiast prawie się zbliżamy już do 1/4 XXI wieku i ten transport lotniczy będzie rósł – przekonuje prezes Waimea Holding. – Te bajki o rozwoju kolejnictwa będą się kończyć, dlatego że infrastruktura kolejowa jest bardzo droga, a tutaj wbrew pozorom, bo wydaje się, że to jest drogi transport, będzie bardzo szybko taniał, będą tańsze samoloty, paliwo też będzie dużo tańsze, będą też samoloty częściowo zaopatrywane w energię słoneczną i są bardzo szybkie. Nie wymagają torów, dróg, tylko 3,5 km pasa startowego i infrastruktury.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-04-08: Warszawa staje się jedną z bardziej zielonych europejskich stolic. Ponad 15 proc. powierzchni stanowią lasy
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-10-02: Potrzeba więcej działań firm na rzecz ochrony przyrody w miastach. Liderem w realizacji takich projektów jest Grupa PGE
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane