Mówi: | Krzysztof Folta |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | TIM SA |
TIM zwiększa sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Spółka zarabia dzięki zmianie struktury sprzedaży
Dynamicznie rośnie sprzedaż sklepu internetowego spółki TIM. Dystrybutor osprzętu elektrotechnicznego zmienił model sprzedaży i po ponad dwóch latach strat wyszedł na prostą. Spółka zanotowała zysk w ostatnim kwartale i liczy, że skorzysta na boomie budowlanym w Polsce.
Wobec systematycznych strat ponoszonych od 2013 roku TIM SA zdecydował się na radykalną restrukturyzację. Spółka zamknęła tradycyjne oddziały i postawiła na sprzedaż w e-sklepie. Już pod koniec zeszłego roku sprzedaż w sieci stanowiła połowę całkowitej sprzedaży spółki. Obecnie jest to 61 proc., zaś pod względem marż te proporcje wyglądają jeszcze lepiej.
– Obecnie sprzedaż internetowa stanowi około 68 proc. wartości sprzedaży, ale to jest 68 proc. wartości marży kwotowej, czyli widać, że jesteśmy już stricte spółką internetową – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA. – Bo jeżeli 68 proc. marży generuje sprzedaż internetowa, to już praktycznie klamka zapadła. W III kw. ponad 85 proc. linijek zamówień było generowanych przez sklep internetowy i sprzedaż przez internet wynosiła ponad 61 proc.
Jak mówi Krzysztof Folta, sklep jest w tej chwili lokomotywą, która ciągnie TIM SA. Potwierdzają to wyniki spółki, które się poprawiły, mimo że jej sprzedaż w III kwartale była nieznacznie niższa niż w zeszłym roku. Przy 152,66 mln zł przychodów (wobec 154,33 mln zł przed rokiem) grupa miała niemal milion zł zysku. Przed rokiem wygenerowała stratę. Zmiana była możliwa dzięki przebudowie struktury sprzedaży i zwiększeniu w niej udziału produktów wysokomarżowych.
– Mieliśmy spadek sprzedaży kabli i przewodów o około 19 proc., ale za to wzrosła sprzedaż produktów wysokomarżowych. Czyli nareszcie potrafimy sterować sprzedażą. Tych dwóch elementów nie udałoby nam się osiągnąć bez sklepu internetowego. Sklep internetowy jest tym driverem, który po pierwsze zmienia strukturę sprzedaży, a po drugie obniża koszty działalności firmy.
W 2014 roku sprzedaż elektrotechniki budowlanej wzrosła w Polsce o 10 proc. W tym roku można oczekiwać jeszcze lepszego wyniku, bo buduje się coraz więcej. W rezultacie przez ostatnie dziewięć miesięcy TIM SA miała prawie 409 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o prawie 28 mln zł więcej niż przez trzy kwartały 2014 roku.
– Po dziesięciu kwartałach strat mamy pierwszy raz wynik kwartalny dodatni na wszystkich poziomach – ocenia prezes zarządu TIM SA. – Począwszy od wyniku na sprzedaży, a skończywszy na wyniku operacyjnym brutto i netto. Nareszcie doczekaliśmy się wymiernych korzyści ze zmiany modelu sprzedaży.
Czytaj także
- 2024-11-21: Prawa dzieci wciąż nie są wszędzie respektowane i chronione. W Polsce brakuje ważnego mechanizmu ochrony międzynarodowej
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej