Mówi: | Piotr Matysik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Marketplanet |
Marketplanet prognozuje szybki wzrost internetowych transakcji B2B. W ciągu pięciu lat ich wartość ma się zwiększyć o połowę
Rośnie liczba transakcji, jakie polskie firmy przeprowadzają między sobą w internecie. Marketplanet, który oferuje przedsiębiorstwom platformę do przeprowadzania transakcji B2B, ocenia, że w ciągu 4-5 lat wart obecnie 215 mld złotych rynek wzrośnie o 40-60 proc.
– Rynek transakcji B2B wygląda coraz lepiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet. – Obserwujemy przenoszenie trendów z zakupów czysto masowych do sektora handlu pomiędzy przedsiębiorstwami i to daje nadzieje na to, że już wkrótce bardzo wiele firm będzie prowadzić handel, wyłącznie korzystając z elektronicznych mediów.
Marketplanet szacuje, że wartość handlu elektronicznego pomiędzy firmami jest obecnie na poziomie około 215 mld zł, z czego handel z wykorzystaniem narzędzi tej firmy to ok. 24-25 mld zł.
– Zakładamy, że w ciągu najbliższych 4-5 lat parametry te znakomicie wzrosną i że około 40 do 60 proc. tej wartości pierwotnej, czyli 215 mld, zostanie przeniesione do handlu internetowego pomiędzy firmami – ocenia Piotr Matysik. – Jest to trend, który – tak jak wspominałem – jest trendem dominującym również na rynku masowym. Ma to także związek z tym, że pracownicy korporacji coraz częściej zachowują się w życiu zawodowym bardzo podobnie i stosują bardzo podobne metody, jak w życiu prywatnym.
Oszczędności wynikające z wykorzystania tego typu narzędzi są spore i jak podkreśla prezes Marketplanet, dwojakiego rodzaju.
– Za każdym razem, kiedy reorganizujemy i optymalizujemy procesy zakupowe w dużej strukturze, w dużej firmie, to wiąże się z tym, że pewne działania upraszczamy, a pewne eliminujemy. W związku z tym w tych procesowych wątkach zakładamy i na bazie też naszych przeprowadzonych projektów te oszczędności dochodzą do 15-20 proc. Druga grupa oszczędności to te wynikające z kumulacji wolumenów i negocjacji przeprowadzonych również dla struktur centralnych, gdzie tak naprawdę kumulujemy pewne wolumeny zakupowe. Tam te oszczędności w zależności od kategorii są od poziomu 10 proc. nawet do 50-60, więc tak naprawdę jest o co walczyć.
Marketplanet ma w planach ekspansję w Europie. Już teraz wraz z klientami firma dokonuje wdrożeń poza granicami Polski. Plany na kolejne lata zakładają wchodzenie nie tylko na rynki Europy Wschodniej, lecz także – mimo działającej już silnej konkurencji – na rynki w państwach zachodnich.
– Każda z tych grup ma olbrzymi potencjał – zwraca uwagę prezes Piotr Matysik z Marketplanet. – Kraje, które znajdują się na zachód od Polski, przede wszystkim są bardzo obeznane z tego typu narzędziami, w związku z tym poziom konkurencyjności jest duży. Natomiast mamy pełną świadomość, że nasze narzędzie jest w tej chwili bardzo rozwiniętym funkcjonalnie, dlatego zamierzamy tam konkurować zarówno cenowo, jak i funkcjonalnie. Natomiast w Europie Wschodniej liczymy przede wszystkim w pierwszym kroku na edukację tego rynku, w drugiej fazie na nasycanie naszym produktem. I pewnie jest to trudne zadanie na kolejne 4-5 lat.
Czytaj także
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców