Mówi: | Krzysztof Waligórski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | dyrekcja handlowa sieci Intermarché |
Intermarché: deflacja pogarsza wyniki sieci handlowych, Intermarché rośnie mimo trudnego otoczenia
Sieć ponad 200 supermarketów Intermarché w I półroczu zwiększyła swój udział w rynku do 16,6 proc., co oznacza wzrost o 0,8 pkt proc. Obroty, jakie sklepy Intermarché osiągnęły w tym czasie w Polsce, wzrosły o ponad 10,9 proc.
Zadowolenie z wyniku jest tym większe, że nie był to korzystny czas dla handlu w Polsce. Sprzedaż detaliczna wprawdzie rosła, ale raczej wolno.
– Rynek w pierwszym półroczu notuje spadki obrotów – podkreśla Krzysztof Waligórski, prezes dyrekcji handlowej sieci Intermarché. – Konkurenci, którzy są notowani na giełdzie jako spółki akcyjne, musieli opublikować wyniki. Widzimy, że nie są one korzystne, spółki notują regresję obrotów, również Ci najwięksi gracze.
W I półroczu sporządzany przez GUS wskaźnik koniunktury w handlu detalicznym był na lekkim plusie. Przewaga optymistów była jednak niewielka. Przyczyn było kilka.
– Na pewno sytuacja na rynku, spadające ceny, które w efekcie spowodowały deflację w maju, czerwcu, lipcu i sierpniu – ocenia prezes dyrekcji handlowej Intermarché. – Niekorzystnie wpływa też sytuacja za wschodnią granicą, która nie napawa konsumentów optymizmem. Co za tym idzie nastroje konsumenckie pogarszają się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jeżeli chodzi o drugą połowę roku, to myślę, że w dalszym ciągu tendencja, która miała miejsce w roku ubiegłym, może się utrzymywać.
Sieć supermarketów odczuła skutki tego trendu w miesiącach letnich. O ile po I półroczu wzrost obrotów rok do roku wyniósł 10,9 proc., to po ośmiu miesiącach już tylko 5,76 proc. W ocenie przedstawicieli sieci Intermaché wymienione wyżej czynniki bardziej szkodzą jednak konkurencji.
– Jeżeli chodzi o naszą sieć, to już widzimy, że tendencja z pierwszego roku, czyli progresja obrotów, jest zachowana, co świadczy o tym, że konsument pozytywnie odbiera nasze działania, naszą strategię, naszą politykę handlową i dlatego mimo tak trudnego rynku, o którym wspominałem, nie mamy regresji obrotów – podsumowuje Krzysztof Waligórski.
Czytaj także
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-01-17: Przyspieszają prace nad obowiązkowym czipowaniem psów i kotów. Ogólnopolski rejestr pomoże zwalczać bezdomność i karać znęcających się nad zwierzętami
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
- 2024-01-10: Inflacja wpływa na ceny noclegów i nawyki gości hotelowych. Rok 2024 ma jednak przynieść dalsze ożywienie w branży
- 2023-11-23: Wydatki PGE na inwestycje większe o blisko 75 proc. niż rok temu. W I połowie 2024 ruszy budowa farmy wiatrowej na Bałtyku
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji