Mówi: | Cezary Baran |
Funkcja: | wiceprezes zarządu, dyrektor finansowy |
Firma: | Emperia Holding |
Emperia w ciągu najbliższego półtora roku intensywnie będzie rozwijać sieć Stokrotka. Mimo inwestycji chce nadal dzielić się zyskiem z inwestorami
Właściciel sieci sklepów Stokrotka, chce przekazać udziałowcom po 1,33 zł dywidendy na każdą, wartą ok. 70 zł, akcję. Taka wypłata pozwoli spółce zachować środki na dalsze inwestycje, w tym intensywną rozbudowę sieci.
Do Emperii należy sieć ponad 250 sklepów Stokrotka, zarówno supermarketów o powierzchni handlowej od 400 do 1000 mkw., jak i mniejszych marketów pod szyldem Stokrotka Market, które zamierza intensywnie rozwijać. Ich atutem w konkurencji z dyskontami ma być lokalizacja.
– To, co jest naszą przewagą dzisiaj, to nowy format sklepów, który zaczęliśmy rozwijać w ubiegłym roku, czyli sklepy marketowe, nieco mniejsze od naszych standardowych supermarketów o powierzchniach powyżej 400 mkw. – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Cezary Baran, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Emperii Holding. – Nasz market to sklep od 200 do 400 mkw. powierzchni sprzedaży i te sklepy lokujemy bardzo blisko skupisk ludzkich. One są bardzo wygodne, a nie różnią się ani polityką cenową, ani szerokością asortymentu na tyle istotnie od supermarketów, żeby przeciętny klient dostrzegał jakieś negatywne strony robienia w nich zakupów.
Obrany kierunek rozwoju jest zgodny z kierunkiem rozwoju rynku. Po okresie boomu hipermarketowego, kiedy klientów przyciągała mnogość produktów i promocje, a potem okresu zainteresowania dyskontami, kuszącymi niską ceną i innymi niż w pozostałych sklepach produktami, coraz większe znaczenie dla polskich konsumentów ma bliskość sklepu i krótki czas robienia zakupów. Stąd coraz większa moda na sklepy convenience.
– Dzisiaj klient lubi wygodę – ocenia Cezary Baran. – Chce, żeby zaoferować mu cenę, która u nas jest tak samo ważna, jak w dyskontach, a my dbamy o to, żeby klient u nas znalazł produkty w podobnych cenach jak te, które może znaleźć w dyskontach. Ale dodatkowo oferujemy mu większy wybór usług, szerszy ich zakres, a to daje nam pewną przewagę. Najważniejsza jest jednak lokalizacja, która jest dzisiaj głównym aktywem w tym biznesie. Trzeba być blisko klienta, żeby te lokalizacje dawały zarobić pieniądze.
Taka lokalizacja pozwala na uruchomienie o wiele większej liczby placówek niż w przypadku hipermarketów czy dyskontów. Zgodnie ze strategią Emperii, Stokrotek do końca przyszłego roku ma być niemal 630, w tym 80 we franczyzie. Mimo tej przewagi w potencjale wzrostu Emperia cały czas obserwuje przedsięwzięcia konkurentów.
– Wszelkie działania w zakresie asortymentu prowadzone przez naszych konkurentów mają wpływ na to, jak postrzegają tę ofertę nasi klienci, którzy dzisiaj bardzo często dzielą zakupy i dokonują wyborów, uwzględniając swoje indywidualne preferencje – podkreśla wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Emperii Holding. – Każda zmiana w asortymencie czy każda zmiana w ofercie, którą przeprowadza konkurencja, mają wpływ na nasze działania. Bacznie wszystko obserwujemy i staramy się reagować za każdym razem, dostosowując ofertę lub zmieniając naszą politykę.
W 2014 roku po wzroście o 0,5 proc. sprzedaż spółki była bliska 2 mld zł. Zysk Empreii wzrósł o 131 proc., sięgając 32 mln. I kwartał obecnego roku przyniósł spółce jeszcze lepsze wyniki. Sprzedaż wzrosła o 1,4 proc., porównując do wyników z przed roku, i sięgnęła 486 mln. Zysk był jednak wyższy aż o 487 proc. i przekraczał 18 mln zł. Mimo inwestycji spółka chce kontynuować wypłatę dywidendy.
– Na ten rok zarekomendowaliśmy jako zarząd wypłatę maksymalnie możliwiej na ten moment dywidendy – informuje Cezary Baran z Emperii Holding. – To będzie 1,33 zł na akcję. Konsekwentnie od dłuższego czasu realizujemy tę politykę, starając się wytransferować do naszych akcjonariuszy nadwyżkę środków pieniężnych, które pozostały nam po transakcjach, które robiliśmy w 2011 roku, sprzedając nasz segment dystrybucyjny. Jesteśmy przekonani, że to dobry ruch i nadal zachowujemy nadwyżkę środków pieniężnych, która pozwala nam się rozwijać.
Walne Zgromadzenie spółki ws. podziału zysku za 2014 rok odbędzie się 27 maja.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-07-03: Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki