Mówi: | Robert Ogór |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Grupa Ambra SA |
Ambra przewiduje wzrost zysków w kolejnych kwartałach. Odpadną koszty promocji Cydru Lubelskiego
Zyski Ambry w kolejnych kwartałach, zwłaszcza w obecnym – ze względu na premierę Beaujolais Nouveau i sylwestra – mają rosnąć. Zmniejszą się bowiem nakłady inwestycyjne na promocję Cydru Lubelskiego, które obniżyły wynik grupy w kwartale zakończonym 30 września. Mimo wzrostu sprzedaży i przychodów zysk netto dystrybutora alkoholi spadł o 28,1 proc.
Wydatki mają bowiem przynieść zyski i wzmocnienie pozycji firmy na rynku alkoholi.
– Realizujemy tegoroczny budżet zgodnie z jego założeniami – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Robert Ogór, prezes Grupy Ambra SA. – Naszym celem jest zwiększanie przychodów i poprawa zysków. Obniżamy zadłużenie, a więc poprawiamy przepływy, było to już widoczne w wynikach za pierwszy kwartał, spadły zapasy, spadł poziom zadłużenia i kosztów finansowych. Co oznacza, że efektywność finansowa naszej operacji cały czas się poprawia, nie widzimy zatem żadnych zagrożeń dla dobrego poziomu zysków w bieżącym roku obrotowym.
W przypadającym na lipiec, sierpień i wrzesień I kwartale roku obrotowego 2014/2015 grupa ograniczyła zapasy, co pomogło obniżyć zadłużenie spółki o 8,7 mln zł, czyli o 9,1 proc. Jednocześnie Ambra sprzedała o 17,8 proc. więcej butelek alkoholu niż rok wcześniej – ponad 13,8 mln sztuk.
– Ten dobry wynik rynkowy był zbudowany przede wszystkim dzięki świetnej dynamice sprzedaży Cydru Lubelskiego – ocenia Robert Ogór. – Budowanie tego rynku poprzez inwestycje w marketing, sprzedaż i dystrybucję kosztowało nas oczywiście nieco po stronie wsparcia kosztów sprzedaży, czyli kosztów marketingu i reklamy. Stąd wyższa, dzięki większej sprzedaży, marża brutto została wykorzystana na inwestycje w markę i zysk brutto ze sprzedaży był właściwie identyczny jak w kwartale roku ubiegłego.
W rezultacie przychody ze sprzedaży Grupy Ambra przekroczyły w tym czasie 86,7 mln zł co oznacza wzrost o 6,1 proc. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł jednak o 28,1 proc., do 2,4 mln zł.
– Jednocześnie staramy się rozszerzać poprzez działania marketingowe i zwiększanie organizacji sprzedaży bazę do ekspansji cydru, z której będziemy czerpać zyski w kolejnych latach – zaznacza prezes Grupy Ambra. – Z tego powodu koszty operacyjne w tym kwartale również są wyższe, szczególnie koszty wynagrodzeń i koszty działów sprzedaży.
Dzięki tym działaniom sprzedaż cydru w Polsce szybko rośnie, a Cydr Lubelski zdobył połowę tego rynku. Wzrost wydatków na marketing i dystrybucję o 2,4 mln zł przyniósł w I kwartale roku obrotowego wzrost sprzedaży o 5 mln zł.
– Wydatki reklamowe i wydatki na wsparcie rozwoju Cydru Lubelskiego skumulowały się trochę w pierwszy kwartale – podkreśla prezes Robert Ogór. – Tego oczekiwaliśmy, gdyż ten pierwszy kwartał to było lato, czyli okres gorącego sezonu. W następnych okresach oczekujemy poprawy wyników. Wpływ inwestycji na wynik finansowy będzie oczywiście mniejszy, a zyski będą się poprawiać.
Za poprzedni rok obrotowy Ambra wypłaciła dywidendę w wysokości 45 groszy na akcję. Przy kursie nieco powyżej 9 złotych dało to stopę zwrotu na poziomie 5 proc. W tym roku obrotowym dywidenda powinna być na podobnym poziomie.
– Wygląda na to, że na pewno to będzie 4 proc. plus i sądzę, że jest to ciekawa alternatywa i dobra inwestycja, również dla inwestorów inwestujących konserwatywnie – deklaruje prezes Grupy Ambra.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego