Mówi: | Christian Spichiger |
Funkcja: | prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią |
Stadler pracuje nad niskopodłogowym pociągiem wysokich prędkości. Bedzie jeździł przez najdłuższy tunel na świecie
Stadler Group zbuduje pierwszy niskopodłogowy pociąg wysokich prędkości. Model EC250 będzie mógł się poruszać z prędkością do 250 km/h i połączy Frankfurt nad Menem z Mediolanem. W sumie szwajcarska grupa w ramach kontraktu z narodowym przewoźnikiem SBB dostarczy 29 modeli pojazdu. Pierwsi pasażerowie pojadą nowym pociągiem w 2019 roku.
– Wiele osób uważa, że innowacje to tylko badania i rozwój. Z pewnością są one jednym z elementów, dzięki któremu jesteśmy na takim, a nie innym poziomie zaawansowania technologicznego – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Christian Spichiger, prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią. – Naszym zdaniem innowacje to jednak nie tylko obszar R&D. To także umiejętność budowy sieci partnerskiej i wykorzystania potencjału, który taka sieć daje – wyjaśnia.
Prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią zauważa, że polskie przedsiębiorstwa związane z produkcją pojazdów szynowych z roku na rok stają się coraz bardziej innowacyjne. Dzięki temu są w stanie sprostać coraz wyższym wymaganiom, jakie stawia przez nimi szwajcarska grupa. Krajowi producenci sprawdzają się zarówno jako podwykonawcy poszczególnych komponentów, jak i jako pełnoprawni partnerzy Stadlera współpracujący z nimi w ramach konsorcjów.
Przykładem takiej kooperacji jest konsorcjum Newagu oraz spółki Stadler Polska, które pod koniec 2015 roku dostarczyło państwowemu PKP Intercity dwadzieścia dalekobieżnych pociągów Flirt 3.
– Dzięki swojej innowacyjności i dużemu potencjałowi przemysłowemu mogą oni dostarczać komponenty spółkom Stadlera czy innym firmom zewnętrznym z branży kolejowej. Myślę, że to również jest częścią innowacji – stwierdza Christian Spichiger.
Szwajcarska spółka pracuje aktualnie nad budową pociągu Stadler EC250. Jak informuje przedstawiciel spółki, pojazd będzie dostosowany do prędkości 250 km/h i będzie to pierwszy niskopodłogowy pociąg wysokich prędkości w historii firmy. Odbiorcą pierwszych modeli będą państwowe koleje SBB, a pierwsi pasażerowie pojadą nimi pod koniec 2019 roku.
– Pociąg będzie kursował między Frankfurtem a Mediolanem przez najdłuższy tunel kolejowy na świecie, liczący 57 kilometrów i biegnący pod Alpami. Musi uzyskać homologację w czterech krajach: Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Austrii. W każdym z tych krajów obowiązuje inny system dostaw mocy i inne przepisy bezpieczeństwa – precyzuje Spichiger.
Rozmówca podkreśla także rosnącą rolę polskiego rynku w strategii Stadlera. Zauważa, że aktywność szwajcarskiej grupy działa stymulująco na rozwój lokalnych firm, a sama spółka pełni rolę swoistego klastra integrującego ich działania wokół konkretnych projektów.
– Najpierw przynieśliśmy do Polski nasze know-how. Systematycznie rozbudowujemy i szkolimy nasz zespół. Powiększamy sieć naszych partnerów i pomagamy im się rozwijać. To daje Polsce wyjątkową i bardzo silną pozycję w naszej grupie, nie tylko ze względu na niskie koszty, lecz także ze względu na wysoką jakość – wyjaśnia. – Następnym krokiem będzie rozwijanie prac inżynieryjnych – dodaje prezes Stadler Group na region Europy Środkowo-wschodniej.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń