Mówi: | Zbigniew Palenica |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Solaris |
Solaris chce zwiększyć sprzedaż autobusów w Szwajcarii. Rynek ten ma duży potencjał
Solaris, producent autobusów, trolejbusów i tramwajów chce zwiększyć swój udział na szwajcarskim rynku. Firma teraz zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby dostarczanych autobusów na ten rynek i zamierza zdobywać kolejne kontrakty. Pojazdy tej marki jeżdżą w 41 szwajcarskich miastach.
– Potencjał w naszej branży jest duży. Produkujemy autobusy ekologiczne niskoemisyjne i chcemy być obecni na tym rynku. W tej chwili jesteśmy tam numerem trzy – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus & Coach. – To bardzo ciekawy rynek, jeśli się ma produkty najwyższej jakości i dobrze zorganizowany serwis. To jest rynek referencyjny dla pozostałych krajów Unii Europejskiej. Szwajcarzy czynią duże wysiłki, żeby ich transport publiczny dysponował najnowszą flotą i najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Szwajcaria jest też pewnego rodzaju dowodem bardzo wysokiej jakości dla choćby krajów Bliskiego Wschodu.
W 2015 roku Solaris sprzedał 1279 autobusów i trolejbusów, z czego trzy na cztery pojechały poza granice Polski. To trzeci w historii wynik sprzedażowy pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Zarazem Solaris odnotował rekordowy rok pod względem przychodów.
– Zaczynaliśmy w Szwajcarii 2001–2002 roku z chwilą powstania firmy Solaris Bus & Coach – mówi Palenica. – Jesteśmy tam obecni w 41 miastach, również w dużych, typu Berno, Zurich i Lozanna. Chcemy na tym rynku dalej rozwijać naszą obecność z naszymi najnowszymi produktami, czyli autobusami hybrydowymi, pojazdami elektrycznymi i tymi wszystkimi pojazdami, które są niskoemisyjne.
W 2015 roku Solaris osiągnął 1,7 mld zł przychodów. Największym rynkiem dla firmy wciąż jest Polska (333 sprzedane pojazdy), a następnie Czechy (158), Niemcy (124), Łotwa (103), Włochy (97) i Rumunia (77). Portfel zamówień na 2016 rok już jest o 150 sztuk większy niż na 2015 r.
W ubiegłym roku Solaris uruchomił seryjną produkcję autobusów nowej generacji Urbino. Od czerwca 2015 roku do Niemiec, Austrii, Francji, Szwajcarii czy Skandynawii firma wyeksportowała 300 sztuk nowego modelu.
– Szwajcarzy słyną z tego, że dochowują zawartych już umów. Tamtejsze kontrakty są realizowane do końca. Jest bardzo wysoka kultura techniczna w zakresie opieki nad pojazdami w zakresie obsługi technicznej pojazdów i wymagają oni, żeby te pojazdy były jak najbardziej przyjazne pasażerom – mówi członek zarządu Solaris Bus & Coach. – Pod względem innowacji w zakresie pojazdów bezemisyjnych Szwajcarzy są powściągliwi. Chcieliby testować rozwiązania nieemisyjne, niemniej nie chcą być tymi, którzy sami po raz pierwszy te technologie wprowadzą.
Czytaj także
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen