Mówi: | Witold Kruszewski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Mercator Medical |
Jeden z odbiorców firmy Mercator Medical może nie złożyć nowych zamówień na produkty spółki. Firma spodziewa się niewielkiego spadku przychodów, ale nie rezygnuje z planów eksportowych
Spółka poinformowała, że jeden ze znaczących odbiorców jej produktów z Arabii Saudyjskiej, Majal Care Trading Est., nie zrealizował wcześniej planowanych transakcji i prawdopodobnie nie złoży nowych zamówień na produkty do początku 2016 roku. Firma Mercator Medical podjęła jednak niezbędne działania i jak informuje, przekierowała sprzedaż rękawic do innych odbiorców. Nie rezygnuje ze swoich planów i zapowiada dalszą ekspansję.
– W Polsce osiągnęliśmy dość duży udział w rynku, bo to jest około 25 procent. Trudno jest już nam zwiększać udziały. W przypadku eksportu nic nas nie ogranicza pod względem możliwości sprzedaży i tutaj widzimy duże perspektywy wzrostu – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Witold Kruszewski, członek zarządu Mercator Medical.
Spółka w czwartek poinformowała o możliwej utracie części planowanych przychodów w IV kwartale z powodu niezrealizowania wcześniejszych transakcji i możliwości niezłożenia dalszych zamówień przez jednego z odbiorców z Arabii Saudyjskiej. Producent podkreśla jednak, że nie powinno to obniżyć jego przychodów bardziej niż o 2,1 mln zł. W ciągu trzech kwartałów br. przychody grupy przekroczyły 163 mln zł.
Mercator Medical w III kwartale 2015 roku zarobił na czysto blisko 2,5 mln zł. To o blisko 1 mln zł mniej w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Z kolei przychody ze sprzedaży za III kwartał tego roku wzrosły o ponad 40 proc. w stosunku do III kwartału rok wcześniej. Przy czym warto zaznaczyć, że większość przychodów wygenerowały rynki zagraniczne, na których jest obecna spółka.
Firma duże nadzieje pokłada w Stanach Zjednoczonych. To rynek, który odpowiada za 40 proc. globalnej konsumpcji rękawic medycznych. Mercator Medical zapowiada jednak, że ma na celowniku także inne kraje.
– Patrzymy także na kontynent afrykański, w którym już dużo sprzedajemy do RPA i to promieniuje na inne kraje. Ponadto Azja, kraje byłego Związku Radzieckiego – to są te główne obszary, do których dynamizujemy sprzedaż – wylicza Witold Kruszewski
Podkreśla, że firma stawia na znaczną dywersyfikację źródeł przychodów, aby zmniejszyć ryzyko wahań kursowych, takich jak np. ostatnie umocnienie dolara amerykańskiego.
– Umacnianie dolara powoduje, że nasza część dystrybucyjna w Europie notuje niższe marże, natomiast sprzedaż naszych produktów, które są produkowane w Tajlandii staje się bardziej rentowna. To takie nasze naturalne zabezpieczenie – dodaje.
Członek zarządu pytany o model prowadzenia biznesu, zaznacza, że 80 proc. kosztów operacyjnych, jakie ponosi Mercator Medical, wiąże się m.in. z zakupem surowców oraz siłą roboczą.
– Surowce niedawno potaniały, mamy teraz historycznie niskie ceny lateksu, z którego produkowane są rękawice w naszej fabryce. Koszty pracy natomiast stopniowo rosną, ale to są dość niewielkie wzrosty – tłumaczy Witold Kruszewski.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-05-14: Wykorzystanie technologii znacznie skraca prace nad nowymi lekami. Sektor biotechnologiczny nadrabia zaległości i mocno inwestuje w innowacje
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
- 2024-03-11: Świadomość inwestycyjna mocno wzrosła w ciągu kilku ostatnich lat. Kobiety są nieco ostrożniejszymi inwestorkami niż mężczyźni
- 2024-02-09: Bezpieczeństwo w polskich szpitalach pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego
- 2024-02-12: Mężczyźni dużo chętniej niż kobiety inwestują w kryptowaluty. Na decyzję wpływają też określone cechy osobowości