Mówi: | Robert Groborz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ERG SA |
ERG chce do końca przyszłego roku wejść na rynki Europy Zachodniej. W tym czasie zwiększy też moce produkcyjne o 22 proc.
Strategia spółki ERG na lata 2015-2017 zakłada wzrost poziomu mocy produkcyjnych o ponad 20 proc. oraz rozbudowę działu R&D. Plany mówią również o wzroście przychodów z eksportu oraz podbiciu nowych rynków, głównie francuskiego i niemieckiego. Do końca roku powinien zostać wdrożony nowy system informatyczny klasy ERP. Zarząd zamierza także istotnie poprawić wskaźniki rentowności, zarówno na poziomie EBITDA, jak i netto. To wszystko przy stopniowej automatyzacji produkcji.
– W najbliższym czasie, w II połowie 2015 roku oraz w 2016 roku, chcemy skoncentrować się na zbudowaniu służb handlowych i zdobyciu pierwszych klientów w Europie Zachodniej, głównie dwa rynki: niemiecki i francuski – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Robert Groborz, prezes zajmującej się przetwórstwem tworzyw sztucznych spółki ERG.
Do końca przyszłego roku moce produkcyjne, którymi dysponuje spółka, mają zwiększyć się o 22 proc. Wzrost możliwości parku maszynowego pozwoli na realizację nowych zamówień, które firma planuje zdobyć m.in. za granicą. Plany zarządu ERG mówią o większej koncentracji na eksporcie. Udział zagranicznej sprzedaży w strukturze przychodów spółki w perspektywie najbliższych dwóch lat ma się podwoić i osiągnąć poziom co najmniej 20 proc.
– W tej chwili największą sprzedaż prowadzimy na rynkach wschodnich, w Rosji i na Ukrainie. Stanowi to około 10 proc. naszej całej sprzedaży rocznej – mówi Groborz.
Niezależnie od inwestycji w park maszynowy i działań w kierunku wzrostu eksportu spółka ERG planuje dalszy rozwój własnego działu badań i rozwoju (R&D).
– Koszt rozwoju nowych produktów w skali roku szacujemy na poziomie kilkuset tysięcy złotych. Chcielibyśmy skorzystać z funduszy unijnych, w tym momencie czekamy na ogłoszenie szczegółów dotyczących programów unijnych – tłumaczy prezes.
Według Robert Groborz właśnie silny dział badań i rozwoju to główne źródło przewag konkurencyjnych kierowanej przez siebie firmy.
– Rezultaty pracy tego działu, które spowodowały, że technologia, którą dzisiaj dysponujemy, jest absolutnie porównywalna do technologii, którą oferują w dziś nasi konkurenci z Europy Zachodniej – zauważa.
W ramach nowej strategii planowane jest również wdrożenie narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Uruchomienie nowego systemu ERP ma nastąpić jeszcze przed końcem bieżącego roku.
– Średnie zużycie w kilogramach na osobę jest około 20 proc. mniejsze niż średnia dla Unii Europejskiej, dlatego jest to rynek bardzo perspektywiczny – wyjaśnia przedstawiciel śląskiej spółki pytany o potencjał polskiego rynku tworzyw sztucznych.
Spółka ERG w najbliższym czasie zamierza skoncentrować się głównie na branżach spożywczej i budowlanej. Marże, które można uzyskać w tych sektorach, należą bowiem do najwyższych na rynku.
Ekspert zwraca uwagę na bardzo niestabilną sytuację na rynku surowców produkcyjnych. Historyczne minima, do których spadły ceny na wiosnę, sprzyjały producentom. Już w II kwartale ceny jednak gwałtownie wzrosły, by następnie znów przejść w trend spadkowy.
– Jeżeli można w tych bardzo nietypowych czasach prognozować, to uważamy, że do końca roku ceny surowców powinny systematycznie spadać – mówi przedstawiciel śląskiego producenta.
Spółka nie zamierza w najbliższym czasie zwiększać zatrudnienia, stawia za to na stopniowy wzrost poziomu automatyzacji pracy. Nie planuje także akwizycji.
ERG w I kwartale osiągnął zysk na poziomie 453 tysięcy złotych i jest to najlepszy wynik od ośmiu kwartałów. Strategia firmy na lata 2015-2017 zakłada poprawę rentowności zysku EBITDA do poziomu 10-11 proc., a na poziomie netto ma to być od 4 do 5 proc.
Czytaj także
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-08-09: Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-23: Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych