Mówi: | Beata Janowska |
Funkcja: | dyrektor finansowa |
Firma: | Conbelts Bytom |
Conbelts rusza na podbój rynków zagranicznych i wkracza w produkcję urządzeń dla kopalń odkrywkowych
Ekspansja na rynki zagraniczne i rozwój firmy poprzez akwizycje – to główne cele spółki Conbelts. Producent taśm przenośnikowych dla górnictwa planuje rozszerzyć swoją działalność o nowe rynki i produkty. W planach są m.in. Australia, Meksyk oraz Chile. Z powodu kryzysu węgla kamiennego firma szuka alternatywnych źródeł przychodów. W planach ma m.in. wejście w segment górnictwa odkrywkowego.
– Od trzech lat pracowaliśmy nad nowymi rynkami w ramach projektu „Paszport do eksportu”. Dzisiaj mogę powiedzieć, że mamy pierwsze jaskółki, jeżeli chodzi o rynek australijski, rynek chilijski i Meksyk – wyjaśnia Beata Janowska, dyrektor finansowa spółki Conbelts w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor.
Conbelts swoich szans biznesowych upatruje m.in. w górnictwie odkrywkowym. W ostatnim czasie spółka przestała postrzegać siebie jedynie jako dostawcę taśm przenośnikowych dla górnictwa. Obecna strategia zakłada również wejście w segment rozwiązań dla transportu poziomego. Dzięki nowej orientacji biznesowej znacznie poszerzyło się grono potencjalnych kontrahentów.
– Conbelts to firma, która produkuje taśmy przenośnikowe przeznaczone dla górnictwa węgla podziemnego. To są taśmy, które nie przenoszą pożaru. Chodzi o bezpieczeństwo górników, którzy pracują na dole – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Beata Janowska, dyrektor finansowa Conbelts.
Wydobycie węgla kamiennego zarówno w Polsce, jak i w całej Europie systematycznie maleje. W ubiegłym roku całkowita produkcja w nad Wisłą wyniosła jedynie 72,5 mln ton. Oznacza to spadek o ponad 5,0 proc. w stosunku do 2013 roku. Jeszcze w 2001 roku wydobycie węgla w Polsce przekraczało 100 mln ton.
– W związku z tym nie możemy opierać swoich planów rozwojowych na tym rynku. Oznacza to dla nas, o czym wiemy od dawna i nad czym pracujemy od kilku lat, konieczność poszukiwania nowych rynków, gdzie możemy wejść z naszym podstawowym biznesem – tłumaczy Beata Janowska.
Oprócz zagranicznej ekspansji śląski producent taśm przenośnikowych nie rezygnuje ze swojego podstawowego biznesu. Stabilne grono partnerów biznesowych w Polsce pozwala spółce na utrzymanie płynności finansowej. W celu zwiększenia przychodów niezbędne jest jednak zdaniem Janowskiej wyjście z produktami poza granice kraju.
– Chociażby ze względu na logistykę trudno rezygnować z takiego rynku [górnictwa węgla kamiennego – red.]. Chodzi o to, żeby pamiętać o bezpieczeństwie utrzymania płynności finansowej. Natomiast nie mogę powiedzieć, że możemy budować strategię rozwojową na tym rynku – tłumaczy dyrektor finansowa Conbelts Bytom.
Bytomska spółka jest teraz na etapie przebudowywania strategii. Obecna kadra kierownicza stoi przed dylematem, czy koncentrować się na kilku zagranicznych rynkach i wejść tam w kooperacji z innymi firmami, czy podążać w stronę stworzenia globalnej spółki oferującej produkty z zakresu zaplecza górniczego.
– To jest wybór między tym, czy chcemy pracować w firmie średniej tak jak dzisiaj, gdzie wszyscy się znamy, rozumiemy i umiemy się komunikować czasami zgodnie z procedurami, a czasami po prostu idziemy po strukturach poziomych, czy chcemy pracować w korporacji – tłumaczy Janowska.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-07-11: Investors TFI: Wybory prezydenckie w USA mogą sprzyjać krótkoterminowym korektom na giełdach. Dla wielu inwestorów będzie to okazja do zakupów
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy