Mówi: | Szymon Adamczyk |
Funkcja: | prezes zarządu, dyrektor zarządzający |
Firma: | Alumetal |
Alumetal rozpoczyna budowę odlewni na Węgrzech. Spółka chwali wsparcie tamtejszego rządu dla inwestycji
Pod koniec przyszłego roku ruszyć ma produkcja odlewów aluminiowych w zakładzie, który polska spółka Alumetal buduje na Węgrzech. Inwestycja Alumetalu została uznana przez władze węgierskie za strategiczną, dzięki czemu firma może tam liczyć na szybszy przebieg procesów biurokratycznych i dotację z pieniędzy publicznych.
Nowa odlewnia w węgierskim Komárom ma kosztować Alumetal 120 mln zł. Spółka może liczyć na pomoc z węgierskich środków publicznych w wysokości do 35 proc. poniesionych kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.
– Inwestycja na Węgrzech przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami i planami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Szymon Adamczyk, prezes zarządu i dyrektor zarządzający Alumetalu. – Zatrudnimy tam ponad 150 osób. W czerwcu dostaliśmy od rządu węgierskiego specjalny status inwestycji, czyli inwestycja o bardzo ważnym, strategicznym znaczeniu dla rządu węgierskiego. To oznacza, że w wielu przypadkach procesy proceduralne się bardzo skracają.
Dzięki temu w lipcu Alumetal dostał od władz węgierskich zintegrowane pozwolenie na budowę, które automatycznie stało się prawomocne.
– Co ważne, w lipcu podpisaliśmy też ostateczną umowę na zakup gruntu od gminy Komárom – dodaje Szymon Adamczyk. – Aktualnie uruchomiliśmy proces wyboru generalnego wykonawcy na budowę tego zakładu. Plany są takie, żeby do końca września go wybrać, podpisać z nim umowę i jeśli wszystko się powiedzie i będzie zgodnie z naszymi planami, to w październiku zacząć faktyczną budowę.
Uzyskanie przez polską spółkę specjalnego statusu VIP dla tej inwestycji skraca procedury, m.in. oczekiwanie na uprawomocnianie się różnego rodzaju decyzji. Oznacza też specjalne podejście do inwestycji na wszystkich szczeblach władzy.
– Można powiedzieć, że państwo węgierskie, począwszy od ministrów, którzy są związani z inwestycjami zagranicznymi, aż po szeregowych pracowników na najniższych szczeblach urzędów – wszyscy współpracują z inwestorem. Rzeczywiście jest pełne zaangażowanie na każdym szczeblu. Dzięki temu nasza inwestycja przebiega na razie bardzo sprawnie, bez większych kłopotów. Nie widzę obecnie zagrożenia, żebyśmy mogli nie wybudować zakładu w określonym terminie i najpóźniej w IV kw. przyszłego roku nie uruchomili produkcji.
Alumetal należy do największych w Europie producentów odlewów aluminiowych. W I półroczu przychody grupy ze sprzedaży produktów, materiałów i odpadów, towarów i usług przekraczały 752 mln zł i były o blisko 140 mln wyższe niż rok wcześniej. Zysk netto spółki wzrósł o ponad 3 mln zł i przekroczył 31 mln zł.
Alumetal tłumaczy, że w Polsce ma już trzy zakłady produkcyjne, a zapotrzebowanie na stopy aluminiowe tu jest już ograniczone, podobnie jak zasoby aluminiowego złomu, jaki spółka skupuje, stąd inwestycja na Węgrzech.
– Rynek węgierski jest bardzo ważny, ale przede wszystkim wybraliśmy inne rejony Europy niż Polska – dodaje prezes Szymon Adamczyk z Alumetalu. – W związku z tym skoncentrowaliśmy się na innym kraju w naszej części Europy. Wybraliśmy Węgry, bo tam jest bardzo duży sentyment do branży motoryzacyjnej, a Alumetal jest naturalnym elementem łańcucha dostaw do branży motoryzacyjnej. To jest bardzo interesujący rynek pod względem ilości sprzedaży do branży motoryzacyjnej, a poza tym to będą kolejne drzwi w tym całym naszym domu Alumetalu, przez które będziemy mogli kupować surowce złomowe, które są podstawowym elementem naszej produkcji.
Czytaj także
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował