Mówi: | Norbert Biedrzycki |
Funkcja: | prezes |
Firma: | ABC Data SA |
N. Biedrzycki (ABC Data): Spółka podtrzymuje prognozy na 2014 r. i planuje wypłacić jedną z najwyższych dywidend na rynku
Przychody ABC Data były wyższe od konsensusu i spółka nie rewiduje prognoz na cały rok, które opublikowała w maju. Według prezesa spółka nie potrzebuje dużych zapasów gotówki i nie poniosła strat na Ukrainie, dlatego może wypłacić jedną z najwyższych dywidend na rynku. ABC Data odnotowała w drugim kwartale 2014 r. blisko 1,7 mln zł zysku netto mniej niż prognozowali analitycy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników, spółka realizuje swoje plany. Co do dywidendy, nie widzę zagrożenia ani ryzyka niewypłacenia, ani wypłacenia mniejszej dywidendy niż była do tej pory. Co więcej, będąc akcjonariuszem, miałbym pewnie apetyt na większą dywidendę – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Norbert Biedrzycki, prezes ABC Data SA.
ABC Data miała 11,16 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w drugim kwartale 2014 r. wobec 14,32 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny zwiększył się do 21,91 mln zł z 14,36 mln zł w drugim kwartale 2013 r. W tym samym okresie skonsolidowane przychody ze sprzedaży urosły z 1,096 mld zł do 1,39 mld.
Analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się zysku netto na poziomie 12,9 mln zł oraz przychodów w wysokości 1,347 mld zł. Spółka podtrzymuje prognozy wyników z maja, według których na koniec roku ma wypracować 5,762 mld zł skonsolidowanych przychodów oraz 92,1 mln zł zysku EBITDA.
Jednostkowo zysk spółki w drugim kwartale wyniósł 25,2 mln zł i był wyższy od ubiegłorocznego o 148 proc. W efekcie Biedrzycki zapowiada wypłatę wysokiej dywidendy, ponieważ spółka nie potrzebuje akumulować gotówki.
– Dywidenda od trzech lat, czyli odkąd jest wypłacana, jest bardzo wysoka, jedna z największych na giełdzie. To dlatego, że ABC Data przyjęła trochę inne podejście do zatrzymywania zysku w firmie. Nie mamy potrzeby przechowywania kapitału z tego powodu, że nie budujemy własnych magazynów. Staramy się być elastyczni, dlatego chcemy mieć możliwość ich przemieszczania w dowolne miejsce – twierdzi prezes ABC Data.
Strategia spółki zakłada m.in. dalszą ekspansję geograficzną na południe i północ od Polski. Szczególnie szybko rośnie sprzedaż w krajach bałtyckich oraz na Węgrzech, choć według prezesa dynamika ma wyhamować w przyszłym roku.
– Oczekiwałbym, że za chwilę, za rok-dwa Litwa, Łotwa, Estonia zmienią się w takie dojrzałe dla nas rynki i będziemy mieli rozsądny udział w tych rynkach na rozsądnej marży. Natomiast będą pewnie platformą do ekspansji geograficznej na północ – przewiduje Norbert Biedrzycki.
Czynnikiem ryzyka w przypadku wejścia na nowe rynki jest dalsza destabilizacja sytuacji na Ukrainie i możliwość zaostrzenia sankcji, co negatywnie wpłynęłoby na konsumpcję w Europie. Z drugiej jednak strony, geograficzna dywersyfikacja pozwala ograniczyć ryzyko dalszego spadku przychodów z rynku ukraińskiego – wskazuje Biedrzycki. Prezes ABC Data dodaje jednocześnie, że spółka nie poniosła bezpośrednich strat na Ukrainie, gdyż realizowała zamówienia w oparciu o przedpłaty.
– Kolejny element naszej strategii to ciągłe rozszerzanie portfolio produktów. Docelowo, jeżeli patrzymy na to, że mamy dystrybucję na cały region, to może być dla nas duża rzecz. Czyli ekspansja produktowa, ciągłe dodawanie nowych grup produktowych, a na końcu usługi. Usługi związane z produktami, które sprzedajemy – to są drobne rzeczy. Może być przedłużona gwarancja, dodatkowe serwisy, jak np. instalacja serwerów – wymienia Biedrzycki.
ABC Data nie ma na razie szacunków dotyczących wpływu iSource na wyniki w następnych kwartałach. Według Biedrzyckiego, w przyszłym roku dystrybucja produktów Apple’a ma być już widocznym działem w strukturze przychodów i zysków. Do priorytetów dystrybutora sprzętu IT i oprogramowania należy także rozwój własnej marki.
– Colorovo rozwija się bardzo dynamicznie, w 2013 r. dynamika wyniosła około 100 proc. rok do roku. Planujemy podobny wzrost w 2014 rok. Główne obszary wzrostu to własna linia produktowa smartfonów, które za chwilę będą sprzedawane – zapowiada prezes ABC Data.
Czytaj także
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-08-16: Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-07: Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe