Mówi: | Piotr Nawrocki |
Funkcja: | dyrektor działu analiz |
Firma: | DM Vestor |
DM Vestor: Pracowity rok przed OT Logistics. Spółka musi odbudować zaufanie inwestorów oraz poprawić osiągane wyniki
Dla grupy OT Logistics, lidera spedycji morskiej i kolejowej, najbliższe miesiące będą okresem konsolidacji oraz aktywnych działań prosprzedażowych – przewiduje Piotr Nowacki z Domu Maklerskiego Vestor. Dzięki licznym przejęciom spółka może wykorzystać efekt synergii, a zbycie aktywów nieoperacyjnych powinno istotnie poprawić jej płynność. Tylko same nieruchomości inwestycyjne we Wrocławiu warte są ok. 140 mln złotych. Spółka musi przy tym odbudować zaufanie inwestorów, pokazując, że potrafi trwale obniżyć koszty.
– Na pewno ten rok będzie pełen wyzwań. 2015 rok przyniósł pewne zmiany na polskim rynku logistycznym, które też odczuło OT Logistics. Trzeba pamiętać również o tym, że doszło do zmiany zarządu w samej spółce. W 2016 roku powinniśmy zaobserwować pierwsze efekty działań restrukturyzacyjnych, czyli obniżenie kosztów i jednoczenie grupy – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Nawrocki, dyrektor działu analiz Domu Maklerskiego Vestor.
Analityk przypomina, że w ostatnich 3 latach grupa OT Logistics dokonała serii akwizycji, a wśród obiektów przejęć znalazły się m.in. C. Hartwig Gdynia, Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia SA oraz Luka Rijeka, chorwacka spółka działająca w branży portowej.
Jak ocenia Piotr Nowacki, najbliższy rok w grupie OT Logistics powinien przebiegać pod znakiem konsolidacji oraz działań prosprzedażowych. Na kondycję spółki istotny wpływ będzie miała przy tym sytuacja makroekonomiczna panująca w Polsce oraz za granicą, głównie w Niemczech.
– Rozwój gospodarczy w Polsce powinien automatycznie napędzić zapotrzebowanie na wymianę towarów m.in. z Chinami. Przede wszystkim patrzymy tutaj na import rudy żelaza, który obsługuje się w porcie w Świnoujściu, ale też innych materiałów, chociażby towarów rolnych – zauważa.
Dyrektor w DM Vestor podkreśla, że OT Logistics posiada w swoim bilansie m.in. nieruchomości we Wrocławiu, których wartość szacowana jest na około 140 mln złotych. Do tego dochodzi także pakiet akcji spółki Luka Rijeka, za który spółka mogłaby otrzymać mniej więcej 65 mln złotych. Tyko te dwie pozycje wyceniane są na około 205 mln złotych. Tymczasem kapitalizacja giełdowa spółki na początku roku wynosiła niewiele ponad 240 mln złotych.
– Część inwestorów liczy na wyprzedaż aktywów nieoperacyjnych. Tu chodzi tylko o to, aby nie być zmuszonym do ich wyprzedaży, czyli żeby na swoich warunkach tę wyprzedaż przeprowadzić. Ewentualną sprzedaż działek inwestycyjnych odczytałbym jako pozytyw – uważa Nawrocki.
W raporcie z 29 grudnia 2015 roku Dom Maklerski Vestor wyznaczył cenę docelową spółki OT Logistics na poziomie 275 zł za jedną akcję. W dniu wydania rekomendacji akcjami logistycznego operatora handlowano w przedziale 166–170 złotych. Jeśli przewidywania analityka się sprawdzą, to po ostatnich spadkach przestrzeń do wzrostu kursu wyniesie niemal 80 proc.
– W wycenie dużo zależy od ujęcia tych aktywów nieoperacyjnych, o których wspomniałem, oraz od podejścia do samej wyceny. Przykładowo, my przyjmujemy bardzo konserwatywnie 50 proc. dyskonta do wartości księgowej – tłumaczy.
Rozmówca dodaje przy tym, że spółka musi jednak starać się, by zyskać na wiarygodności w oczach inwestorów. Może to zrobić m.in. realizując zapowiadany program oszczędnościowy. Jest zdania, że grupa z pewnością ma jeszcze pewne rezerwy umożliwiające zmniejszenie kosztów operacyjnych.
– Jeżeli inwestorzy zobaczą, że nie ma ryzyka złamania kowenantów (czyli klauzul) długu w tym roku, to wtedy możemy liczyć na istotne odbicie kursu akcji. Dzisiaj, patrząc na wynik z III kwartału, widać, że było ryzyko, które najbardziej ciążyło kursowi – ocenia.
Grupa kapitałowa OT Logistics w III kwartale 2015 roku osiągnęła ponad 183,6 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 15 proc. rdr). Znacząco zmniejszył się także zysk operacyjny, który wyniósł niecałe 5,3 mln złotych. To wynik aż o 62 proc. słabszy niż w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk netto spadł natomiast ponadsiedmiokrotnie do niespełna 1 mln zł.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć