Mówi: | Adam Skrzypek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Esotiq & Henderson |
Ambitne plany Esotiq & Henderson. W przyszłym roku grupa będzie otwierać nowe salony i intensywnie rozwijać kanał e-commerce
Grupa Esotiq & Henderson zamierza w przyszłym roku otworzyć przynajmniej 47 nowych salonów pod marką Esotiq i Femestage w Polsce i za granicą. Przyśpieszyć ma ekspansja na rynku niemieckim, z kolei na Wschodzie ruszy sprzedaż internetowa. Rozwój w obszarze e-commerce to jeden z kluczowych celów spółki, na początku przyszłego roku rozpocznie się współpraca z platformą eobuwie.com.pl. Jednym z największych wyzwań Esotiq & Henderson będzie natomiast zminimalizowanie ryzyka związanego z wahaniami kursów dolara i euro.
– Ten rok nie był łatwy, zwłaszcza w pierwszym kwartale. W tej chwili mamy 2,2 mln zł EBIDTA i cała grupa zanotowała 4,2 mln zł straty, ale wdrażamy nowe działania i obserwujemy nowe rynki. Staramy się poprawić sytuację, wprowadzając różnego rodzaju zmiany w działalności sieci. Liczymy, że już czwarty kwartał bieżącego roku będzie pozytywny – mówi Adam Skrzypek, prezes zarządu Esotiq & Henderson SA.
Notowana na głównym parkiecie warszawskiej GPW spółka modowa w połowie tego roku przechodziła trudności związane z dużym spadkiem kursu akcji. W sierpniu zawiadomiła Komisję Nadzoru Finansowego o podejrzeniu manipulacji akcjami, które w ciągu dwunastu miesięcy straciły na wartości ok. 85 proc. Obecnie spółka odrobiła już część strat i jej akcje są wyceniane na nieco powyżej 10 zł, ale wciąż daleko im do poziomu z lipca 2015 roku, kiedy w szczytowym momencie za jeden walor trzeba było zapłacić 44,42 zł.
Obecnie Esotiq & Henderson skupia się na rozwoju swojej sieci salonów za granicą i mocno stawia na kanał e-commerce. Zamierza również nawiązać współpracę z siecią drogerii w zakresie dystrybucji perfum sygnowanych marką Esotiq.
– Intensywnie rozwijamy kanał internetowy w zakresie Esotiq i Femestage na terenie Polski. Mamy również sklep internetowy w Niemczech, a w 2017 roku planujemy otwarcie na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Ponadto w sieci pojawią się nowe produkty, w tym zapachy Joanny Krupy i perfumy, które będziemy dystrybuować wspólnie z jedną z największych sieci drogerii w kraju – zapowiada Adam Skrzypek.
Zdaniem prezesa grupy sprzedaż internetowa rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i za granicą. E-commerce ma też bardzo duży potencjał sprzedażowy i pozwala ograniczyć ryzyko w pierwszym etapie prowadzenia działalności na wschodnich rynkach.
– Kanał internetowy w najbliższych latach będzie się rozwijał najszybciej w Polsce i Europie Zachodniej. Widzimy też bardzo duży potencjał na Wschodzie. Jest on związany zarówno ze sprzedażą, jak i ponoszonym ryzykiem. Wychodzimy z założenia, że sprzedaż internetowa daje bezpieczeństwo w pierwszym momencie wchodzenia na dane rynki, zwłaszcza takie jak Rosja i Ukraina, gdzie sytuacja była trudna, szczególnie jeśli chodzi o waluty – mówi Adam Skrzypek.
W najbliższym czasie spółka nie wyklucza wprowadzenia nowego asortymentu sygnowanego przez modelkę Joannę Krupę. Będzie to uwarunkowane wynikami efektywności sprzedaży w danych grupach towarowych. Jednym z największych wyzwań Esotiq & Henderson w przyszłym roku będzie zminimalizowanie ryzyka związanego z dużymi wahaniami kursów walut.
– Z pewnością będziemy musieli się zmierzyć ze zmianą kursów walut, które na obecną chwilę zdecydowanie wzrosły. W dolarach kupujemy produkty, które sprzedajemy w naszej sieci salonów, a czynsze w przypadku salonów własnych płacimy w euro. Mamy jednak przygotowany cały wachlarz działań, które pozwolą zamortyzować wzrost kursu walut obcych – mówi Adam Skrzypek.
Na koniec III kwartału tego roku grupa Esotiq & Henderson dysponowała siecią 306 salonów w Polsce i za granicą. Przed rokiem było ich jeszcze 258. W zaprezentowanym pod koniec listopada raporcie kwartalnym spółka zapowiedziała, że w 2017 roku planuje otworzyć łącznie minimum 47 nowych salonów pod marką Esotiq i Femestage (w Polsce, w Niemczech, na Ukrainie i Białorusi).
W przyszłym roku buty i akcesoria pod marką Eva Minge na mocy zawartej umowy dystrybuowane będą również poprzez sklep internetowy eobuwie.com.pl, co ma dodatnio wypłynąć na przychody i wyniki sprzedaży. Na koniec III kwartału br. sprzedaż Esotiq & Henderson wzrosła rok do roku o 15,6 proc. do poziomu 101 mln zł. W tym czasie grupa zanotowała 4,2 mln zł straty (0,1 w analogicznym okresie ubiegłego roku).
Esotiq & Henderson to spółka, w której portfelu znajdują się m.in. marki Femestage Eva Minge, Henderson i Esotiq. Ta ostatnia zajmuje się sprzedażą bielizny damskiej i jest obecna na rynku od 2006 roku. Jej twarzą i udziałowcem jest modelka Joanna Krupa. Spółka Esotiq & Henderson w lipcu tego roku przeniosła się na parkiet główny GPW z rynku NewConnect, gdzie była notowana od 2011 roku.
Czytaj także
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2024-02-02: Orlen rekordowo zwiększa nakłady na inwestycje. Ponad 120 mld zł przeznaczy na rozwój OZE
- 2024-02-01: Orlen podsumowuje 8 lat znaczących zmian. D. Obajtek: To był czas budowy koncernu multienergetycznego [DEPESZA]
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-10-13: Zamiast skupiać się na zachodnich rynkach, polskie firmy powinny uważniej przyjrzeć się Estonii. Światowy hub start-upów daje dużo możliwości rozwoju
- 2023-10-06: Polskie firmy coraz śmielej podbijają globalne rynki. Nie tylko eksportują, ale też inwestują w nowe fabryki za granicą i przejmują zagranicznych konkurentów
- 2023-09-25: E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce