Mówi: | Robert Ogór |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Grupa Ambra |
Grupa Ambra planuje inwestycje i dalsze wsparcie sprzedaży Cydru Lubelskiego. Analitycy widzą w akcjach spółki ponad 40-proc. potencjał wzrostu
Dobrą sytuację finansową Grupa Ambra zamierza wykorzystać do tego, by podjąć kolejne inwestycje. Spółka chce promować spożycie niskoalkoholowych napojów orzeźwiających i rozszerzyć bazę rozwoju dla polskiego cydru, w tym wytwarzanego przez siebie Cydru Lubelskiego. Teraz może sobie pozwolić na skorzystanie z okazji inwestycyjnych, a w drugiej połowie roku obrotowego powinna skorzystać z poprawiającej się koniunktury.
– Było to może niełatwe, ale szczególnie pod koniec udane półrocze – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Robert Ogór, prezes Grupy Ambra. – Odnotowaliśmy wzrost zysku operacyjnego na właściwie wszystkich poziomach oraz zysku netto, możemy być więc zadowoleni. Sprzedaż przedsiębiorstwa wzrosła jednak nieznacznie, bo o niecały 1 proc.
Pozycja finansowa spółki, jak podkreśla Robert Ogór, jest obecnie mocna. Przedsiębiorstwo ma duże przepływy finansowe oraz ukryte w majątku rezerwy, które częściowo udało się już uwolnić. W wyniku tego zadłużenie firmy jest niewielkie, co powoduje, że spółka ma stosunkowo duży potencjał do dalszego rozwoju, którego skutkiem mogą być inwestycje.
– Z jednej strony mamy dobre, stabilne przepływy, dające stałą, rosnąca dywidendę, z drugiej – silną pozycję rynkową, mocne marki i potencjał organiczny dzięki cydrowi – zauważa prezes Ogór. – Daje to dobre podstawy do inwestycji w przypadku, gdyby nadarzały się takie okazje. To powinien być dobry scenariusz dla akcjonariuszy.
Z raportu DM Millennium wynika, że Ambra powinna być w tym roku jednym z czarnych koni warszawskiej giełdy. Potencjał wzrostu ceny jej akcji to ponad 40 proc. (cena docelowa 12,8 zł, obecny kurs to mniej niż 9 zł). Analitycy oczekują też dużo wyższej niż ostatnio dywidendy, na poziomie 0,58 zł za akcję wobec 0,43 zł poprzednio.
W najbliższej przyszłości, jak zapowiada prezes Ogór, spółka zamierza nadal promować spożycie cydru w Polsce. Według danych Związku Sadowników RP w 2013 roku sprzedano 2 mln litrów tego napoju, a tylko do października ubiegłego roku – 8,5 mln. Ministerstwo Gospodarki prognozuje, że do 2020 roku produkcja cydru w Polsce może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie.
– Najważniejsze jest dla nas obecnie dotarcie do szerokich rzesz konsumentów niskoalkoholowych napojów orzeźwiających z propozycją Cydru Lubelskiego – zapowiada prezes Robert Ogór. – Zależy nam na rozszerzeniu bazy rozwoju zarówno całego cydru polskiego, jak i naszego biznesu.
Jak wynika ze sprawozdań finansowych przychody ze sprzedaży Grupy Ambra w pierwszym półroczu roku obrotowego 2014/2015 wyniosły 251,9 mln zł wobec 249,6 mln zł rok wcześniej (wzrost o 0,9 proc.). Głównie z powodu niższych cen zakupu surowców o 5,6 proc. wzrósł zysk brutto przedsiębiorstwa, który osiągnął poziom 92,2 mln zł. Pomimo kosztów rozwoju najmłodszej marki, czyli Cydru Lubelskiego, spółka zamknęła pierwsze półrocze zyskiem ze sprzedaży w wysokości 37,5 mln zł, czyli o 2,7 proc. wyższym niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw