Mówi: | Piotr Komorowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Bakoma |
Bakoma widzi szansę rozwoju w produktach dedykowanych dla określonych grup konsumentów
Na rynku wyrobów mleczarskich zaczyna się tworzyć trend, w którym klienci poszukują produktów zaprojektowanych pod ich potrzeby i oferujących określoną wartość dodaną – uważa Piotr Komorowski, prezes Bakomy. Dodaje, że każdy rynek ma swoją własną specyfikę, a oferta producentów powinna być dostosowana do lokalnych potrzeb. Zaznacza, że w celu zmniejszenia ryzyka producenci wyrobów mleczarskich przynajmniej 30 proc. sprzedaży powinni kierować za granicę.
– W Polsce w branży deserów mlecznych, jogurtów, serków, czyli galanterii mlecznej, najpopularniejsze są przede wszystkim jogurty, jogurty naturalne i jogurty pitne – to są te produkty, które cieszą się obecnie największym zainteresowaniem wśród klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Komorowski, prezes zarządu Bakomy.
Dodaje, że każdy rynek ma swoją odrębną specyfikę i niesie inne wyzwania. Prezes Bakomy wyjaśnia, że w zależności od kraju, tradycja spożywania wyrobów mleczarskich ma inną historię, a konsumenci różnią się pod względem preferencji. Oferta firm działających w branży powinna uwzględniać te różnice i być dopasowana do lokalnych potrzeb.
Ekspert zauważa jednocześnie rynkowy trend, w którym konsumenci oczekują od produktów wartości dodanej. Popularnością cieszą się m.in. wyroby dla konkretnych grup. W odpowiedzi na potrzeby rynku Bakoma zaoferowała w ostatnim czasie profilowaną serię produktów o nazwie „Bakoma Men”, wzbogaconych o dodatkową ilość białka. Spółka planuje kolejne działania w tym kierunku.
– Obecnie ten produkt jest promowany i ma szansę na znalezienie się na rynku. Myślę, że w niedalekiej przyszłości konsumenci będą mogli poznać kolejną nowość – zdradza Piotr Komorowski.
Prezes Bakomy jednocześnie pozytywnie ocenia proeksportowe działania obecnego rządu. W pierwszej połowie marca minister rozwoju Mateusz Morawiecki ogłosił wstępny plan rozwoju polskiej gospodarki. Jednym z jego podstawowych filarów ma być wsparcie przedsiębiorstw w zagranicznej ekspansji.
– Mam nadzieję, że te wszystkie wyzwania, które postawił przed sobą nowy rząd przyniosą oczekiwane efekty. Będziemy chcieli skorzystać z wszelkiej pomocy i będziemy chcieli współpracować w aspekcie przekazywania naszych doświadczeń i rozwoju na nowych rynkach – mówi.
Piotr Komorowski zaznacza, że istotny udział w wynikach spółki mają rynki zagraniczne. Przynajmniej 30 proc. produktów Bakomy trafia na eksport.
– Ogólnie rzecz biorąc, eksport powinien stanowić kilkadziesiąt procent. Niekoniecznie 50 proc., ale na pewno 30 proc. sprzedaży przedsiębiorstwa po to, żeby ta dywersyfikacja – i ryzyka, i wolumenu sprzedaży – była istotna. Jeżeli mamy znacznie mniejszy udział, to znaczy, że musimy nad tym pracować – wyjaśnia.
W 2015 roku według szacunków GUS-u wielkość polskiego eksportu wyniosła ponad 747,2 mld złotych (178,7 mld euro) i w stosunku do poprzedniego roku była wyższa o 7,8 proc. Słabo prezentowała się natomiast branża mleczarska. Mimo rosnącego wolumenu wartość zagranicznej sprzedaży skurczyła się o ponad 15 proc. (rdr.) do 1,62 mld euro. Jeszcze słabiej było w segmencie jogurtów i napojów fermentowanych, gdzie spadek był 16-procentowy, a łączna wartość sprzedaży wyniosła 111,0 mln euro.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-12-04: Zmęczenie i spadek motywacji coraz częstszym problem polskich pracowników. Niewielu może liczyć na wsparcie pracodawców