Mówi: | Jakub Makurat |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Ebury Polska |
Biura podróży zabezpieczają się na wypadek zmian kursowych. To szczególnie ważne przy egzotycznych kierunkach
Walutowe kontrakty terminowe, czyli kontrakty forward, są najczęściej wykorzystywane przez firmy kupujące lub sprzedające towar i usługi za granicą do zabezpieczania ryzyka kursowego. Zdecydowanie rzadziej decydują się one na opcje walutowe. U progu wakacji popyt na takie instrumenty rośnie, gdyż ożywia się rynek wyjazdów turystycznych w biurach podróży.
– Biura podróży mają swoje doświadczenia w zabezpieczeniu ryzyka kursowego. Te większe, które stanowią dużą część polskiego rynku, przeszły różne okresy umacniania się i osłabiania polskiej waluty, więc swoje wnioski wyciągnęły – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Jakub Makurat, dyrektor generalny Ebury Polska. – Mniejsze biura dopiero się tego uczą. W szczególności te organizujące wycieczki do Afryki, Ameryki Południowej czy Azji, gdzie często używa się innych walut niż dolar amerykański i euro. Te zaczynają zauważać pewne istotne korzyści z tego, że można zabezpieczyć ryzyko walut egzotycznych.
Najpopularniejszym instrumentem wykorzystywanym przez biura podróży do zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym są kontrakty forward, czyli kontrakty terminowe, w tym wypadku walutowe. Biuro umawia się ze sprzedającym, że w określonym terminie nabędzie waluty po umówionym z góry kursie. Obie strony są zobligowane do dokonania transakcji. W ten sposób firma być może kupi dolary czy euro nieco drożej, niż gdyby poczekała na ostatnią chwilę, a złoty akurat by się umocnił, ale też nie ryzykuje nagłego osłabienia naszej waluty, a to daje komfort zaplanowania kosztów i wpływów.
– Z dotychczasowych doświadczeń wygląda na to, że w większości biurom znane są przede wszystkim transakcje terminowe forward. Bardzo rzadko ktokolwiek używa opcji, gdyż opcje mają swoją specyfikę, trzeba je kupować, płacić premię lub też wchodzić w transakcje, które mają dodatkowe ryzyko, zwane są zerokosztowymi – podkreśla dyrektor generalny Ebury Polska.
Najpopularniejsze kierunki wyjazdów Polaków w ubiegłym roku to Chorwacja, Hiszpania, Grecja i Włochy (raport KPMG). Według serwisu Wakacje.pl od stycznia do maja br. najwięcej rezerwacji dotyczyło Grecji (jedna trzecia), a następnie Hiszpanii (jedna czwarta) i Bułgaria. Coraz większym wzięciem cieszą się jednak kierunki egzotyczne, nienakierowane jedynie na wypoczynek na plaży.
– Strategie zabezpieczające szczególnie, jeżeli weźmie się pod uwagę waluty krajów rozwijających się, tzw. waluty egzotyczne, gdzie stopy procentowe są wyższe niż w Polsce, dają możliwość oferowania bardzo ciekawych warunków cenowych klientom. Po prostu znając z góry kurs terminowy wymiany, można klientowi, tutaj w Polsce, który będzie płacił złotymi, zapewnić atrakcyjną cenę tej wycieczki – wyjaśnia Makurat.
Jak podkreśla, sama transakcja nie przysporzy firmie bezpośrednich zysków (poza zyskiem z bezpieczeństwa biznesu), jednak możliwość korzystnego zabezpieczenia egzotycznej waluty daje biurom podróży możliwość zaoferowania coraz bardziej atrakcyjnych destynacji w akceptowalnych cenach. A uatrakcyjnienie oferty to magnes na klientów.
– Przy organizacji dalszych wyjazdów kurs walutowy i wybór waluty mogą mieć istotne znaczenie. Widzę dosyć duży ruch właśnie w przypadku biur incentive travel, czy takich, które interesują się kierunkami rzadszymi i mniej popularnymi, organizują wyjazdy dla konkretnych grup, gdzie cashflow całej operacji trzeba po prostu znać z dużym wyprzedzeniem z przodu – mówi Makurat.
Czytaj także
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
- 2024-01-19: Pracownicy oczekują od miejsca pracy dobrego dojazdu i bliskości różnych punktów usług. Bez tego trudno przyciągnąć ich z powrotem do biur
- 2023-07-24: Coraz więcej firm szuka długoterminowych kontraktów na dostawy energii. To dla nich zabezpieczenie przed wzrostem cen
- 2023-07-31: Urlopowicze coraz bardziej doceniają polisy turystyczne. Pomoc zadziała nie tylko w razie nagłego zachorowania lub wypadku
- 2023-05-19: Pracodawcy inwestują w biura, by ściągnąć pracowników z pracy zdalnej. Atrakcyjna przestrzeń i lokalizacja mogą w tym pomóc
- 2023-04-19: Rośnie zainteresowanie firm długoterminowymi kontraktami na zieloną energię. W kolejnych trzech latach ten rynek może znacznie przyspieszyć
- 2023-05-19: Europejski rynek energii czeka szereg zmian. Dzięki nim będzie bardziej odporny na kryzysy
- 2023-03-29: Popyt na wyjazdy turystyczne nie spada mimo trudnej sytuacji w gospodarce. Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem
- 2023-02-03: Inflacja nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem. Szukają atrakcyjnych ofert, ale niekoniecznie najtańszych