Newsy

Tylko co dziesiąty urlopowicz korzysta z usług biur podróży

2016-07-22  |  06:40
Mówi:Katarzyna Fatyga
Funkcja:dyrektor generalna
Firma:Diners Club Polska
  • MP4
  • Tegoroczne wakacje Polacy organizują głównie we własnym zakresie. Niemal 68 proc. osób, które zamierzają wyjechać na urlop, zaplanuje go samodzielnie – wynika z danych Diners Club Polska. Z usług biur podróży skorzysta jedynie 12 proc. urlopowiczów. Powodem jest przede wszystkim fakt, że większą popularnością cieszą się w tym roku wyjazdy krajowe. Poza tym organizacja wyjazdów na własną rękę jest dużo łatwiejsza chociażby dzięki coraz większej liczbie portali hotelowych i aplikacji, które umożliwiają rezerwację tanich noclegów bezpośrednio u osoby oferującej nocleg za granicą.

    Z badania przeprowadzonego przez Diners Club Polska wynika, że prawie 68 proc. ankietowanych zamierza samodzielnie zorganizować swój wyjazd wakacyjny. 20 proc. z nas ma zamiar skorzystać z pomocy rodziny i przyjaciół przy organizacji wyjazdu, a jedynie 12 proc. Polaków chce korzystać z usług biura podróży. Może to wynikać z tego, że prawie 38 proc. osób badanych deklaruje, że zamierza spędzić urlop w Polsce, dlatego nie korzysta z biura podróży – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.

    Badania pokazują, że grupa wiekowa, która najchętniej sięga po wsparcie pośredników turystycznych, to osoby w wieku od 35 do 54 lat. Z ofert biur podróży w ogóle nie korzystają natomiast podróżujący w wieku od 18 do 24 lat. Samodzielną organizację wakacji częściej wybierają mężczyźni (71 proc.) niż kobiety (64 proc.). Kobiety chętniej sugerują się natomiast rekomendacjami rodziny i znajomych (26 proc. wobec 12 proc. mężczyzn).

    Samodzielne wyjazdy preferują ludzie młodzi między 18 a 24 rokiem życia, to jest największa grupa osób, i ponad 80 proc. mieszkańców metropolii i dużych miast. Z kolei w średnich i małych miastach dominującą formą organizacji urlopów wakacyjnych jest korzystanie z biur podróży – mówi Katarzyna Fatyga.

    Eksperci podkreślają, że jest coraz więcej portali i aplikacji, które ułatwiają samodzielną organizację wakacyjnego wyjazdu.

    Są portale ułatwiające rezerwację hotelową, zakup biletów lotniczych czy nawet takie aplikacje, gdzie możemy wynająć domy lub mieszkania wakacyjne bezpośrednio od ich właścicieli. Część firm i organizacji również oferuje swoje usługi, które ułatwiają samodzielną organizację wyjazdów wakacyjnych. My np. mamy usługę Diners Club Traveler, która umożliwia rezerwację wybranego hotelu na całym świecie – tłumaczy Katarzyna Fatyga.

    Decydując się na wyjazdy organizowane przez biura podróży, warto zwrócić uwagę na wiarygodność pośrednika.

    Na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki można znaleźć listę biur podróży i pośredników turystycznych, którzy są wiarygodni. Jeśli korzystamy z różnych portali internetowych lub aplikacji do samodzielnej rezerwacji takiego wyjazdu, to warto sprawdzić, czy takie strony mają certyfikaty lub podpytać naszych znajomych i rodzinę, czy już korzystali z podobnego rozwiązania i jakie były ich opinie na ten temat – podkreśla Katarzyna Fatyga.

    Zdaniem ekspertów obecnie najmodniejszymi kierunkami zagranicznych wojaży Polaków są Hiszpania, Chorwacja i Grecja. Coraz popularniejsze stają się też zupełnie nowe kierunki, które mają zastąpić coraz mniej bezpieczne kurorty. Polacy zaczęli więc odkrywać nieznane Bałkany – Albanię, Czarnogórę, a także Gruzję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.