Mówi: | Krzysztof Folta |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | TIM SA |
TIM zwiększa sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Spółka zarabia dzięki zmianie struktury sprzedaży
Dynamicznie rośnie sprzedaż sklepu internetowego spółki TIM. Dystrybutor osprzętu elektrotechnicznego zmienił model sprzedaży i po ponad dwóch latach strat wyszedł na prostą. Spółka zanotowała zysk w ostatnim kwartale i liczy, że skorzysta na boomie budowlanym w Polsce.
Wobec systematycznych strat ponoszonych od 2013 roku TIM SA zdecydował się na radykalną restrukturyzację. Spółka zamknęła tradycyjne oddziały i postawiła na sprzedaż w e-sklepie. Już pod koniec zeszłego roku sprzedaż w sieci stanowiła połowę całkowitej sprzedaży spółki. Obecnie jest to 61 proc., zaś pod względem marż te proporcje wyglądają jeszcze lepiej.
– Obecnie sprzedaż internetowa stanowi około 68 proc. wartości sprzedaży, ale to jest 68 proc. wartości marży kwotowej, czyli widać, że jesteśmy już stricte spółką internetową – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA. – Bo jeżeli 68 proc. marży generuje sprzedaż internetowa, to już praktycznie klamka zapadła. W III kw. ponad 85 proc. linijek zamówień było generowanych przez sklep internetowy i sprzedaż przez internet wynosiła ponad 61 proc.
Jak mówi Krzysztof Folta, sklep jest w tej chwili lokomotywą, która ciągnie TIM SA. Potwierdzają to wyniki spółki, które się poprawiły, mimo że jej sprzedaż w III kwartale była nieznacznie niższa niż w zeszłym roku. Przy 152,66 mln zł przychodów (wobec 154,33 mln zł przed rokiem) grupa miała niemal milion zł zysku. Przed rokiem wygenerowała stratę. Zmiana była możliwa dzięki przebudowie struktury sprzedaży i zwiększeniu w niej udziału produktów wysokomarżowych.
– Mieliśmy spadek sprzedaży kabli i przewodów o około 19 proc., ale za to wzrosła sprzedaż produktów wysokomarżowych. Czyli nareszcie potrafimy sterować sprzedażą. Tych dwóch elementów nie udałoby nam się osiągnąć bez sklepu internetowego. Sklep internetowy jest tym driverem, który po pierwsze zmienia strukturę sprzedaży, a po drugie obniża koszty działalności firmy.
W 2014 roku sprzedaż elektrotechniki budowlanej wzrosła w Polsce o 10 proc. W tym roku można oczekiwać jeszcze lepszego wyniku, bo buduje się coraz więcej. W rezultacie przez ostatnie dziewięć miesięcy TIM SA miała prawie 409 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o prawie 28 mln zł więcej niż przez trzy kwartały 2014 roku.
– Po dziesięciu kwartałach strat mamy pierwszy raz wynik kwartalny dodatni na wszystkich poziomach – ocenia prezes zarządu TIM SA. – Począwszy od wyniku na sprzedaży, a skończywszy na wyniku operacyjnym brutto i netto. Nareszcie doczekaliśmy się wymiernych korzyści ze zmiany modelu sprzedaży.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek