Mówi: | Grzegorz Długosz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polski Standard Płatności |
System płatności mobilnych BLIK ma już milion użytkowników. W ciągu dwóch–trzech lat liczba ma się zwielokrotnić
Ponad milion zarejestrowanych użytkowników oraz blisko 10 tys. transakcji dziennie obsługuje już uruchomiony w lutym br. przez spółkę Polski Standard Płatności system płatności mobilnych BLIK. Oprócz banków mogą dołączać do niego także placówki handlowe. Założyciele systemu liczą na masowy udział w nim uczestników rynku nie tylko finansowego.
– Przekroczyliśmy pierwszy milion użytkowników zarejestrowanych w bazach danych systemu płatności mobilnych BLIK – informuje agencję Newseria Inwestor Grzegorz Długosz, prezes zarządu spółki Polski Standard Płatności. – Chwalimy się tym, bo po pół roku od uruchomienia systemu mamy już ponad milion transakcji i zbliżamy się do około 10 tys. dziennie. Każdego miesiąca banki dokładają nam prawie sto tysięcy nowych użytkowników. Ale liczymy, że rozwój poparty akcjami promocyjnymi dopiero następuje w takiej skali, jakiej byśmy sobie życzyli.
System płatności mobilnych BLIK wystartował na początku lutego br. Dwa lata wcześniej Alior Bank, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski podpisały porozumienie w sprawie strategicznej współpracy – utworzenia wspólnego standardu płatności mobilnych. Uzgodniono, że jego podstawą będzie system IKO PKO Banku Polskiego, który funkcjonuje na rynku od marca 2013 roku, rozbudowany o elementy umożliwiające dołączenie do niego innych partnerów. W połowie października 2013 roku w projekt włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa, która obecnie zapewnia infrastrukturę teleinformatyczną oraz odpowiada za realizację rozrachunku w systemie ELIXIR na rzecz uczestników systemu BLIK.
– Oczywiście interesują nas miliony użytkowników – zapewnia Grzegorz Długosz. – Obecnie nasi założyciele mają około czterech milionów klientów w swojej bankowości mobilnej. Liczymy, że większość z nich, jeśli nie wszyscy, w ciągu roku, dwóch lat, zaczną korzystać z systemu BLIK. Mamy nadzieję na kilka milionów użytkowników do końca 2017–2018 roku.
BLIK, jak przekonuje Grzegorz Długosz, jest otwartym systemem płatności mobilnych. W maju br. dołączyła do niego pierwsza instytucja finansowa niebędąca właścicielem Polskie Płatności Mobilne – Getin Bank. Jeszcze w br., jak przypuszcza Grzegorz Długosz, jego klienci powinni uzyskać dostęp do BLIK.
– Zapraszamy wszystkie banki i instytucje płatnicze w Polsce, obecnie prowadzimy rozmowy z dziesięcioma uczestnikami tego rynku – mówi Grzegorz Długosz. – Ale widzimy chęć pozycjonowania nas jako nie tylko rozwiązania dla banków, lecz także właśnie dla handlu. Nie mamy problemu z akceptacją BLIK-a w sklepach internetowych, stacjonarnych czy sieciach bankomatowych. Wszyscy są chętni, więc można powiedzieć, że mamy kolejkę. Długi okres wdrożenia jeszcze przed nami.
Obecnie w systemie funkcjonuje ponad 130 tys. terminali POS (z ang. Point of Sale, czyli punkty sprzedaży) w stacjonarnych placówkach handlowych, ponad 25 tys. w sklepach internetowych i przeszło 15 tys. bankomatów.
– BLIK jest systemem kompleksowym, czyli może być używany w bankomatach, od których zazwyczaj użytkownicy telefonów komórkowych zaczynają przygodę z BLIK-iem, przez internet, sklepy stacjonarne i przelewy P2P [między poszczególnymi osobami – red.] – tłumaczy Grzegorz Długosz ze spółki Polski Standard Płatności. – Uważamy, że tylko kompleksowość i uniwersalność może spowodować, że BLIK będzie lepszym rozwiązaniem niż inne płatności bezgotówkowe. Nie stawiamy tylko na jeden segment, na przykład internet, chociaż daje on w tej chwili świetne wskaźniki wzrostu. Chcemy, by w każdym z czterech segmentów użytkownicy znaleźli coś dla siebie. Po pewnym czasie okaże się, który jest najbardziej popularny.
Pod koniec października projekt „Od IKO do BLIK-a” został nagrodzony wyróżnieniem za najlepszą innowację dotyczącą płatności na świecie w trzeciej edycji prestiżowego konkursu „Distribution & Marketing Innovation in Retail Financial Services” organizowanego przez Efma, organizację skupiającą ponad 3,3 tys. instytucji finansowych z ponad 130 krajów oraz firmę Accenture świadczącą usługi doradcze w zakresie nowoczesnych technologii i outsourcingu. System płatności mobilnych opracowany i wdrożony przez sześć banków z Polski pokonał w tej kategorii 52 zgłoszone do konkursu pozostałe innowacje.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi