Mówi: | Jarosław Romanowski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź SA |
KGHM wciąż liczy na koncesje poszukiwawcze w okolicy Głogowa
Minister środowiska ponownie rozpatrzy wnioski o koncesję na obszarach Bytom Odrzański i Kulów-Luboszyce. To jeden z wielu projektów dla miedziowego holdingu. Wśród tych strategicznych dla spółki jest też budowa Głogowa Głębokiego Przemysłowego, pełne uruchomienie produkcji w Sierra Gorda w Chile oraz budowa szybu w kanadyjskiej Victorii.
‒ Priorytetem dla nas pozostaje uruchomienie naszego projektu sztandarowego, czyli Sierra Gorda, zgodnie z założeniami. Uruchomiliśmy już produkcję, pozostaje teraz osiągnięcie docelowych wielkości produkcyjnych, a więc ponad 110 tys. ton miedzi w koncentracie i 50 mln funtów molibdenu w przyszłym roku. Kluczowe są też projekty, które realizujemy w Polsce – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Romanowski, wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź.
Produkcja w chilijskiej kopalni Sierra Gorda ruszyła 30 lipca. Oficjalne otwarcie nastąpi prawdopodobnie na początku października, a obecnie celem spółki jest osiągnięcie zakładanych w pierwszym etapie mocy produkcyjnych. Poza miedzią i molibdenem w Chile produkowane będzie też ponad 60 tys. uncji złota rocznie. W drugim etapie inwestycji, który jak powiedział agencji informacyjnej Newseria Herbert Wirth, prezes KGHM, ruszy najwcześniej w 2019 r.; planowane jest dalsze zwiększenie produkcji.
Realizowane są też projekty KGHM-u w Kanadzie. W Victorii, w prowincji Ontario, trwa już budowa szybu realizowana wspólnie z kanadyjską spółką. Produkcja ma ruszyć w 2019 r., a poza miedzią wydobywane będą także nikiel i platyna. Obecność metali szlachetnych znacznie poprawia rentowność wydobycia miedzi – podkreśla Romanowski. W kopalni Ajax w prowincji Kolumbia Brytyjska występuje z kolei dużo złota. Tam prace są mniej zaawansowane. KGHM wystąpił o decyzję o zmianie posadowienia zakładu przeróbczego, co ma pozwolić na optymalizację planu produkcyjnego.
KGHM nie zapomina też o rynku krajowym. Dużym wyzwaniem technologicznym i technicznym jest wydobycie miedzi z poziomu poniżej 1200 metrów pod powierzchnią, które trwa w Głogowie Głębokim Przemysłowym od kwietnia.
‒ Modernizujemy również huty miedzi, zarówno w Głogowie, jak i w Legnicy, a więc cały ciąg produkcyjny jest objęty planem inwestycyjnym. Aby KGHM mógł funkcjonować przez następne kilkadziesiąt lat, istotne jest również to, by w regionie była prowadzona eksploracja i możliwość udokumentowania kolejnych złóż miedzi. Cieszymy się z tego, że już pewne koncesje w zakresie eksploatacji zostały nam przydzielone. Myślimy o uzyskaniu kolejnych koncesji na nowe złoża w regionie – zdradza Romanowski.
W ubiegłym roku KGHM uzyskał łącznie pięć koncesji na wydobywanie miedzi w rejonie Głogowa i Lubina oraz trzy koncesje poszukiwawcze w obszarach Głogów, Kazimierzów i oraz Retków-Ścinawa. W tym roku spółka uzyskała koncesję poszukiwawczą na obszar Konrad położony pomiędzy Legnicą a Zgorzelcem. Jednak głośno było przede wszystkim o koncesjach na obszarach Bytom Odrzański i Kulów-Luboszyce. Na początku roku koncesje na poszukiwanie miedzi w obszarach Bytom Odrzański oraz Kotla (fragment obszaru Kulów-Luboszyce) zdobyła kanadyjska firma Miedzi Copper. 30 lipca resort środowiska zapowiedział jednak, że ponownie rozpatrzy te wnioski koncesyjne.
‒ Mamy też inne obszary, o których myślimy. Pójdziemy bardziej w kierunku północno-wschodnim: Retków-Ścinawa czy to, co już mamy w tej chwili w naszym portfelu, czyli Głogów Głęboki Przemysłowy. Mówimy tutaj o kolejnych milionach ton udokumentowanej miedzi, która będzie eksploatowana w kolejnych latach – dodaje Romanowski.
Czytaj także
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.