Newsy

Rzecznik Finansowy: przybywa skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym

2017-01-12  |  06:55
Mówi:Agnieszka Wachnicka
Funkcja:dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego
Firma:Biuro Rzecznika Finansowego
  • MP4
  • Do Biura Rzecznika Finansowego, który wspiera klientów instytucji rynku finansowego, wpływa coraz więcej skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym. Forex traktowany jest jako alternatywa dla lokat bankowych, których oprocentowanie wciąż spada, ale klienci nie do końca wiedzą, jak ten rynek działa – mówi Agnieszka Wachnicka. Nieumiejętne inwestowanie może się zaś skończyć utratą środków.

    – Na podstawie wniosków i informacji płynących od klientów widzimy, że w najbliższym czasie problematyczny może się okazać rynek forex, który coraz częściej staje się substytutem lokat bankowych. Klienci próbują inwestować i lokować pieniądze na tym rynku, często z negatywnym skutkiem – po prostu tracą środki. Z płynących do nas skarg wynika, że nie bardzo wiedzą, jak ten rynek działa. Dlatego będziemy podejmować inicjatywy, żeby klientów informować, edukować i uczulać na pewne aspekty związane z rynkiem Forex – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego z Biura Rzecznika Finansowego.

    Rzecznik Finansowy, powołany ustawą w połowie 2015 roku, reprezentuje interesy klientów sektora finansowego. W ubiegłym roku była to jedna z pierwszych instytucji, która uznała kredyty walutowe we frankach za sprzeczne z obowiązującym prawem, co było istotnym argumentem dla frankowiczów dochodzących swoich roszczeń w sądach.

    Rzecznik wsparł również kilka tysięcy konsumentów, którzy skorzystali tzw. polisolokat, za których zerwanie grozi kara umowna nawet do 100 proc. zainwestowanego kapitału. W odróżnieniu od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ta instytucja wspiera indywidualnych konsumentów w sporach z instytucjami branży finansowej.

    O ile UOKiK obejmuje rynek całościowo, czyli ma globalne podejście z punktu widzenia zbiorowych interesów konsumentów, o tyle Rzecznik Finansowy działa z punktu widzenia klienta indywidualnego – mówi Agnieszka Wachnicka.

    W przypadku sporu konsumenta z instytucją finansową rzecznik może wszcząć postępowanie interwencyjne, w którym postara się doprowadzić do uznania roszczenia klienta i rozstrzygnięcia sprawy na jego korzyść. Drugi tryb przewiduje, że klient może złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o mediację, czyli pomoc w pozasądowym rozstrzygnięciu sporu. Instytucja finansowa ma zaś w takim przypadku obowiązek przystąpić do mediacji.

    – Obydwa tryby cieszą się dużą popularnością. Rzecznik Finansowy interweniuje w określonych sprawach, ale udziela również porad prawnych poprzez przygotowanych do tego ekspertów. Jest numer, pod który można telefonować w celu uzyskania porady prawnika. Taką prostą, krótką poradę można również uzyskać drogą mailową, wystarczy napisać e-maila do Rzecznika Finansowego i nasi prawnicy udzielą wskazówek na temat tego, jak postępować lub gdzie zgłosić się po pomoc – mówi Agnieszka Wachnicka.

    Dzięki przepisom, które weszły w życie 10 stycznia, postępowanie polubowne przy Rzeczniku Finansowym będzie jeszcze szybsze i łatwiejsze. Dodatkowo, za kilka miesięcy będzie można rozwiązywać spory konsumenckie online, za pomocą platformy internetowej ODR. Będzie to dotyczyło zarówno sporów krajowych, jak i transgranicznych.

    Rzecznik Finansowy wspiera również klientów, którzy w sporze z instytucją sektora finansowego dochodzą swoich roszczeń w sprawach sądowych. W takich przypadkach może on przedstawić sądowi tzw. „istotny pogląd w sprawie”, czyli swoje stanowisko dotyczące konkretnego sporu, poparte wnikliwą analizą dokumentów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.