Newsy

Rynek biur w Warszawie czekają dwa lata dynamicznego wzrostu. W budowie ponad 650 tys. mkw. powierzchni

2017-01-27  |  06:40

Około 1,4 mld euro wyniosła wartość transakcji na rynku nieruchomości biurowych w ciągu trzech kwartałów 2016 roku. Największym rynkiem pozostaje Warszawa, w której w całym roku przybyło ponad 400 tys. mkw. powierzchni, najwięcej od 2000 roku – wynika z danych JLL. Stołeczny rynek notuje także rekordowy popyt na nowe biura. Firma Maxon prognozuje, że w kolejnych dwóch latach Warszawę czekają dalsze dynamiczne wzrosty. Przybędzie ponad 0,5 mln mkw. nowej powierzchni.

– Ubiegły rok był rekordowy pod względem aktywności inwestorów na rynku biurowym. Zakładamy, że podobny poziom rozwoju utrzyma się przez najbliższe dwa lata. W tym czasie powinno przybyć kolejne pół miliona mkw. powierzchni biurowej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jarosław Markiewicz, dyrektor działu reprezentacji najemcy w firmie Maxon Nieruchomości.

Jak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego, po trzech kwartałach ubiegłego roku wartość transakcji na rynku nieruchomości biurowych wyniosła około 1,4 mld euro. Deweloperzy oddali do użytku ok. 407 tys. mkw. nowych biur, co jest najlepszym wynikiem od czasu boomu sprzed 16 lat. JLL informuje, że w budowie jest 675 tys. mkw. powierzchni, z czego ponad połowa prawdopodobnie trafi na rynek w tym roku.

Dużej podaży towarzyszył też wysoki popyt. Ubiegłoroczny wynik podpisanych umów najmu na 755 tys. mkw. jest drugim najlepszym rezultatem w historii.

– Widzimy przede wszystkim rozwój terenów dobrze skomunikowanych – zauważa Jarosław Markiewicz. – Druga linia metra wzmogła aktywność budowlaną w rejonie Ronda Daszyńskiego, na Woli i wzdłuż projektowanego, podziemnego tunelu na Bemowo. Tam ruch jest bardzo duży, a stawki czynszu minimalnie maleją w związku z tym, że podaż powierzchni jest coraz większa. Najemcy mogą więc pozwolić sobie na to, aby z lokalizacji dalszych przemieszczać się bliżej centrum, uzyskując przy tym naprawdę dobre warunki najmu. Ten rejon cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i uważam, że dalej tak będzie.

Jego zdaniem spada zainteresowanie wcześniej dominującą na biurowej mapie stolicy dzielnicą Mokotów (szczególnie Służewcem).

 Tamtejsze problemy komunikacyjne spowodowały, że wielu najemców zdecydowało się uciec z tej dzielnicy. Sądzimy, że w najbliższym czasie tendencja taka się jeszcze utrzyma. Obserwujemy, że nawet poprawa warunków najmu czy obniżenie stawek nie są w stanie zrekompensować trudności komunikacyjnych, jakie napotykają najemcy w tamtym rejonie – wyjaśnia Jarosław Markiewicz. – Za to dużym sukcesem w zeszłym roku była również inwestycja Gdański Business Center w rejonie Żoliborza. Nadal brakuje powierzchni w tym rejonie.

Według NBP na warszawskim rynku najmu powierzchni biurowych wskaźnik pustostanów w III kwartale spadła do 14,6 proc. Jednak oddawanie kolejnych budynków w bliskiej przyszłości może podnieść ten wskaźnik.

– Nowe inwestycje przyciągają najemców przede wszystkim standardem nowoczesnej powierzchni biurowej: za podobne stawki mogą oni przeprowadzić się do biur skrojonych na ich indywidualne potrzeby – wyjaśnia Jarosław Markiewicz. – Dzięki temu, że podaż powierzchni w Warszawie jest cały czas wysoka, najemcy mogą uzyskiwać bardzo dobre warunki najmu.

Z danych JLL wynika, że czynsze transakcyjne pozostają względnie stabilne. Miesięczne stawki w rejonie Centrum wahają się w przedziale 20,523,5 euro za mkw., a poza tym obszarem – 11–17 euro za mkw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.