Newsy

Rośnie zapotrzebowanie na młodych pracowników. Studenci poszukiwani w IT, FMCG, handlu i finansach

2016-10-06  |  06:35

Rynek pracy otwiera się na młodych pracowników. Liczba ofert praktyk, staży i zatrudnienia na początkowym etapie kariery wzrosła w I półroczu o 25 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Studentów i absolwentów poszukują zwłaszcza branże IT, FMCG, finansowa, handlowa i obsługa klienta. Młodzi pracownicy, poza szansą na zdobycie kompetencji zawodowych, często mogą również liczyć na atrakcyjne zarobki. Prym wiedzie branża IT, w której wynagrodzenia dla rozpoczynających karierę przekraczają 3 tys. zł netto.

 Rośnie zapotrzebowanie na młode osoby na rynku pracy. Coraz więcej pracodawców dostrzega wartość młodych pracowników i to, że mogą ich rozwijać w ramach swojej organizacji, czerpać z ich energii i entuzjazmu – ocenia Izabela Bartnicka, ekspert Grupy Pracuj w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Liczba ofert praktyk, staży i stanowisk pracy, które stanowią pierwsze kroki na szczeblach kariery, wzrosła w I półroczu 2016 roku o 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Najwięcej ofert pracy dla studentów i absolwentów generują branże dóbr szybkozbywalnych, handel, sprzedaż i obsługa klienta. Młodych kandydatów poszukuje również branża finansowa.

– Największy wzrost, bo aż 100-proc., widzimy jednak w obszarze IT. Tutaj najbardziej dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na studentów, absolwentów, stażystów, którzy jak najwcześniej rozpoczną pracę w danej firmie – mówi Izabela Bartnicka.

Dla młodych ludzi, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na rynku pracy, staż lub praktyka to szansa na zdobycie kompetencji zawodowych, praktycznej wiedzy i rozpoznania potrzeb pracodawcy. Ekspertka Grupy Pracuj podkreśla, że jest to również etap, na którym młodzi pracownicy mogą liczyć na całkiem uczciwe wynagrodzenie.

 Największymi szczęściarzami są osoby z obszaru IT, bo ich pierwsze wynagrodzenie często sięga kwot powyżej 3 tys. zł netto. Na najwyższe zarobki mogą liczyć osoby zajmujące się pisaniem architektury, programowaniem. Również w innych obszarach związanych z branżą IT, jak e-commerce, projektowanie czy media internetowe, pierwsze zarobki kształtują się dość atrakcyjnie, powyżej 2,5 tys. zł  na rękę – mówi Bartnicka.

Potwierdzają to dane Grupy Pracuj z kwietnia 2016 roku, z których wynika, że na najwyższe przeciętne wynagrodzenia studenci mogą liczyć w obszarach IT związanych z rozwojem oprogramowania (3070 zł netto), strategia/BI (2946 zł netto), w doradztwie i konsultingu (2843 zł netto), w branży e-commerce/ internet/ nowe media (2500 zł netto) oraz pracownicy IT w administracji (2500 zł netto).

Największe zarobki studenci osiągają w województwach mazowieckim (średnio 2496 zł netto), dolnośląskim (2200 zł netto), małopolskim (2200 zł netto), pomorskim (2145 zł netto) oraz wielkopolskim (2050 zł netto).

Mimo oferowania atrakcyjnego wynagrodzenia polscy pracodawcy często uskarżają się na problemy z pozyskaniem młodej i odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Zdaniem Izabeli Bartnickiej tym, co może zachęcić młodych pracowników są nie tylko zarobki, lecz także stworzenie im możliwości rozwoju oraz zdobycia wymiernych kompetencji.

– Tym, co jest najważniejsze dla młodych osób na rynku pracy, jest możliwość zarobienia swoich pierwszych pieniędzy, ale też poczucie, że ich praca jest ważna, a staż lub praktyka nie opierają się wyłącznie o jakieś podstawowe prace biurowe, jak przysłowiowe parzenie kawy i kserowanie dokumentów. Ważne, aby miało to konkretną, wymierną wartość i stanowiło coś, co będą sobie mogli wpisać w CV bądź będą mogli się pochwalić zdobytą umiejętnością czy wyuczoną kompetencją w danym obszarze. To są benefity, które mogą zachęcić młode osoby do odbycia stażu czy praktyki w danej firmie – podkreśla Izabela Bartnicka.

Studenci i absolwenci zarobią najwięcej w dużych korporacjach, zatrudniających powyżej 250 osób. Mile widziani są jednak zwłaszcza w małych firmach (zatrudniających mniej niż 10 osób), gdzie procentowy udział studentów w kadrze jest najwyższy i wynosi 13,3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.