Newsy

Polacy mają już prawie 49 mld zł zaległych długów. Przez 12 miesięcy ich zadłużenie zwiększyło się o ponad 8 mld zł

2017-01-05  |  06:50

Ponad 2,2 mln Polaków ma kłopoty z terminową spłatą zobowiązań finansowych, których łączna wartość przekroczyła 48 mld zł. W ciągu roku liczba dłużników wpisanych do Biura Informacji Kredytowej albo do Rejestru BIG wzrosła o 13 proc., a ich zaległości o ponad 20 proc. Statystyki pokazują, że konsumenci, którzy mają zaległości finansowe, stopniowo popadają w coraz większe zadłużenie.

– Polacy mają już blisko 49 mld zł zaległości z tytułu niezapłaconych na czas kredytów, pożyczek, różnego rodzaju rachunków, czynszów, opłat za telefon, prąd czy gaz. To ogromna kwota. Mimo poprawy sytuacji gospodarczej, wzrostu płac i spadku bezrobocia w ciągu roku przybyło ponad 8 mld zł nowych zaległości – mówi agencji Newseria Biznes Halina Kochalska, ekspertka BIG InfoMonitor.

Dane Rejestru Dłużników BIG i Biura Informacji Kredytowej z końca września 2016 r. pokazują, że konsumenci, którzy borykają się z problemami finansowymi, pogłębiają ten problem, wpadając w coraz większe zadłużenie. Sumaryczna kwota niezapłaconych zobowiązań wyniosła na koniec września 2016 r. 49 mld zł i wzrosła od września ubiegłego roku o ponad 20 proc. Natomiast liczba dłużników zwiększyła się o 13 proc. do 2,2 mln osób (z niecałych 2 mln na koniec ubiegłego roku).

– To przestroga dla osób, które bagatelizują drobne zaległości. Pokazuje, że jeżeli pojawi się problem i szybko nie zareagujemy, to możemy skończyć z długami sięgającymi kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy złotych, z których trudno wyjść – zaznacza Halina Kochalska.

Przeciętna zaległość finansowa przypadająca na jedną osobę sięga obecnie 22 tys. zł. Jeszcze przed rokiem było to około 20 tys. zł. Wśród dłużników – zarówno tych, którzy mają kłopot ze spłatą rat kredytowych, jak i tych, którzy nieterminowo regulują zobowiązania pozakredytowe – przeważają mężczyźni. W ciągu 12 miesięcy ich udział jednak nieco zmalał i obecnie wynosi 61 proc. (wobec 66 proc. w ubiegłym roku). Dane pokazują również, że procentowy udział dłużników różnie rozkłada się w ujęciu geograficznym. 

– Polska dzieli się na mniej i bardziej solidną w spłacie wszelkiego rodzaju zobowiązań. W województwach kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim, lubuskim i dolnośląskim jest statystycznie niemal dwa razy więcej dłużników na tysiąc dorosłych mieszkańców niż w województwie podkarpackim, małopolskim czy podlaskim – mówi Halina Kochalska.

Ekspertka BIG InfoMonitor podkreśla, że statystyki nie pokazują całego zadłużenia, ponieważ banki coraz częściej sprzedają portfele wierzytelności firmom windykacyjnym. W I półroczu tego roku wartość portfeli przeterminowanych kredytów konsumenckich, które banki odsprzedały windykatorom, sięgnęła kwoty 6,5 mld zł. Łącznie wszystkie sprzedane w ciągu 6 miesięcy kredyty osiągnęły wartość 8 mld zł. W całym 2015 roku było to niecałe 14 mld zł.

Banki sprzedają firmom windykacyjnym i funduszom sekurytyzacyjnym coraz więcej problematycznych portfeli. Wyprowadzają poza bilans te zaległości, które nie są regulowane terminowo. Wielu klientów, którzy wzięli kredyt w banku i tam zaczynają go spłacać, zakończy obsługę tego zadłużenia już w innym miejscu. To będzie coraz powszechniejsze zjawisko – mówi Halina Kochalska.

Rejestr Dłużników BIG zawiera informacje o zaległościach finansowych z tytułu rat pożyczkowych, rachunków telekomunikacyjnych, niezapłaconych alimentów, czynszów czy rachunków za media. Z kolei Biuro Informacji Kredytowej prezentuje dane na temat zaległych rat kredytów. Pod uwagę brane są wierzytelności przekraczające kwotę co najmniej 200 zł, opóźnione w spłacie o minimum 60 dni.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.