Mówi: | Piotr Nawrocki |
Funkcja: | dyrektor działu analiz |
Firma: | DM Vestor |
P. Nawrocki (DM Vestor): Większe zaangażowanie OT Logistics w inwestycję portu w chorwackim Luka Rijeka miałoby uzasadnienie finansowe
Spółkę OT Logistics czekają w tym roku co najmniej dwie duże inwestycje. Budowa terminalu masowego w porcie w Gdańsku oraz kupno większego pakietu akcji portu w chorwackim Luka Rijeka. Dotychczas polski operator w Luka Rijeka kupił 20 proc. udziałów. Zdaniem dyrektora działu analiz Domu Maklerskiego Vestor większe zaangażowanie spółki w tę inwestycję miałoby uzasadnienie finansowe.
– W związku z tym, że OT Logistics nie może konsolidować tej spółki, mając tylko 20 proc. udziałów, nie przynosi żadnej EBITD-y, co negatywnie wpływa na wycenę, chociażby tę mnożnikową – podkreśla dyrektor działu analiz DM Vestor. – Natomiast to jest jeden kierunek, w którym spółka na pewno będzie podążała. To też wpisuje się w strategię budowania grupy obsługującej cały korytarz północ–południe. Jeśli chodzi o Europę, to od Adriatyku przez Bałtyk.
Zeszły rok nie był najlepszy dla OT Logistics. Po trzech kwartałach jej przychody przekraczały 554 mln zł i były o blisko 57 mln niższe niż w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk netto za trzy kwartały 2015 roku spadł o połowę, sięgając niespełna 7 mln zł. Spółka podkreśla jednak, że na wyniku zaważyły akwizycje. Grupa utrzymała natomiast wysokie wskaźniki rentowności. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 10,5 proc. wobec 9,9 proc. rok wcześniej. Piotr Nawrocki z DM Vestor zaznacza, że słabe przychody wynikały m.in ze spadku przewozów na międzynarodowym rynku węgla. Ekspert podkreśla, że wyniki w tym roku zależą więc od tego, jak ta sytuacja się rozwinie.
– Cały czas nie mamy rozwiązań co do segmentu węglowego w Polsce – zwraca uwagę Piotr Nawrocki. – Nie można też wykluczyć podobnych zdarzeń, z którymi mieliśmy do czynienia w zeszłym roku, jak np. strajki w JSW, które wymusiły z kolei import węgla koksowniczego. Na rynku portowym jest zatem dużo niewiadomych.
OT Logistics zajmuje się m.in. transportem towarów żeglugą śródlądową. Zdaniem rozmówcy w kwestii samej żeglugi spółka nie jest w stanie nic nowego wymyślić. Piotr Nawrocki wskazuje jednak na działalność portową, w której jego zdaniem jest ogromny potencjał.
– W kwestii żeglugi spółka skupi się na obsłudze rynku niemieckiego, czyli dostaw węgla do Berlina i obsłudze portu w Hamburgu w zakresie transportu kontenerów. Natomiast w działalności portowej jest chyba najwięcej do zrobienia ze względu na ubytek wolumenów węglowych i koksu, które dotknęły spółkę w 2015 roku.
Jednym z segmentów rynku, jaki chce obsługiwać OT Logistics, jest transport towarów rolnych. Ekspert wymienia, że z jednej strony będzie to import śrut zbożowych, z drugiej strony eksport zbóż. Piotr Nawrocki zaznacza, że do ich przeładunku potrzebny jest terminal masowy.
– Druga główna inwestycja w firmie to budowa terminala masowego w porcie w Gdańsku, gdzie jest podpisana już umowa z zarządem Portów Morskich Gdańsk – mówi Piotr Nawrocki z DM Vestor. – To bardzo duża inwestycja i tutaj spółka powinna w 2016 roku przedstawić konkrety w kontekście partnerów strategicznych, którzy zapewne będą niezbędni do finansowania tej inwestycji.
Czytaj także
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów