Mówi: | Marcin Kubica |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Lubawa |
Nowa strategia Lubawy ma zwiększyć obecność firmy na rynku. Prezes zapowiada też stworzenie wiodących linii produktowych
Lubawa pracuje nad nową strategią na lata 2017–2020. Ma ona przygotować nową formułę działania firmy i zwiększyć jej konkurencyjność. Jak zapowiada Marcin Kubica, prezes spółki, planowane zmiany zwiększą obecności firmy na rynku, poprawią zyskowność i umożliwią stworzenie wiodących linii produktowych w poszczególnych segmentach. Nowa strategia ma zostać wdrożona w I kw. 2017 roku.
– Trwają już prace nad pierwszym bilansem otwarcia przygotowującym nas do opracowania nowej strategii na lata 2017–2020. Obejmie ona wszystkie dziedziny działalności grupy i będzie dotyczyć całej grupy. Wychodzimy z fazy identyfikacji poszczególnych spółek jako autonomicznych podmiotów prowadzących działalność, a przenosimy się do sfery poszczególnych segmentów, w których grupa prowadzi działalność – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Marcin Kubica, prezes zarządu Lubawy.
Lubawa działa w trzech podstawowych segmentach: specjalistycznym (przede wszystkim Lubawa), reklamowym (Litex Promo), oraz tkanin (Lubawa i Miranda). Na koniec I kw. 2016 roku zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł z 2,5 mln zł w 2015 roku do 4,2 mln zł, zysk operacyjny z 3 mln zł do 5,6 mln zł, a przychody do 69,4 mln zł z 68,2 mln zł. Wzrosła również rentowność sprzedaży netto (o 2,3 pkt. proc., do 5,9 proc.). Choć spółka notuje stałe wzrosty, Kubica zapowiada stworzenie nowego modelu funkcjonowania.
– Chcemy przeprowadzić bardzo precyzyjny audyt zarówno naszych słabych, jak i mocnych stron. Planujemy dokonać analizy rynków, na których działamy, naszych mocnych stron i szans, a zarazem ocenić naszą konkurencję na rynkach światowych. W konsekwencji chcemy przygotować zupełnie nową formułę działania grupy, zarówno w ujęciu handlowym, operacyjnym, jak i wyznaczyć sobie jasne cele finansowe na lata 2017–2020 – zapowiada prezes grupy.
Kubica deklaruje zmiany w funkcjonowaniu Lubawy, które mają uporządkować działalność grupy. Nowa strategia ma zostać wdrożona na początku 2017 roku i wedle założeń ma torować drogę do stabilnego rozwoju, a tym samym przełoży się na wzrosty wyników finansowych w przyszłości.
– Mam nadzieję, że strategia da nam solidne fundamenty i dzięki niej bardzo ciekawa struktura Grupy Lubawa, działające w różnych obszarach, stanie się dla inwestorów i akcjonariuszy strukturą przewidywalną. Decydując się na inwestowanie w akcje Lubawy, dobrze jest mieć świadomość, co akcjonariusza czeka w kilkuletniej perspektywie – wskazuje Kubica.
Jak przekonuje prezes, zmiany mają wpłynąć na bardziej intensywną obecność firmy na rynku, a obecnie prowadzona działalność przyniesie większe zyski. Kubica zapowiada dogłębną analizę działalności grupy i stworzenie wiodącej linii produktowej w każdym zakresie działalności Lubawy.
W I kw. tego roku za największą część skonsolidowanych przychodów odpowiadał segment materiałów reklamowych (5,7 mln zł, co oznacza 50 proc. wzrost).
– Na wynik tego segmentu wpływała wyższa sprzedaż. Ponadto nastąpił znaczący spadek kosztów związanych z realizacją produkcji, głównie kosztów związanych z nabywaniem materiałów, przede wszystkim profili aluminiowych. Odnotowaliśmy znacznie lepsze ceny tych surowców, ustabilizowane na cały ten rok. Można się więc spodziewać, że w ciągu całego roku ten segment będzie działał w analogicznej formule – mówi prezes Lubawy.
Segment sprzętu specjalistycznego zanotował 28 proc. wzrost przychodów i 0,2 mln zł wyniku na sprzedaży. Gorzej wyglądała sytuacja sprzedaży w segmencie tkanin, za który odpowiada spółka Miranda. Osiągnięto zbliżony poziom do I kw. 2015 roku, a sprzedaż poza grupę ukształtowała się na ujemnym poziomie 0,9 mln zł. To wynik wysokich kosztów produkcji, konsekwencji pożaru w zakładzie produkcyjnym pod koniec 2014 roku.
– Wynik jest niby gorszy, ale w naszej ocenie lepszy od przewidywanego. Gdyby z I kw. 2015 roku usunąć transakcje związane z realizacją systemów kamuflażu wielozakresowego dla polskiego wojska, które notują wyższą rentowność od standardowej, to ten segment w tym roku wypada lepiej. To cieszy, bo Miranda, dotknięta w IV kw. 2014 roku pożarem, tak naprawdę staje na nogi, a proces sanacji przynosi już pierwsze efekty – tłumaczy Marcin Kubica.
Grupa Lubawa jest koncernem produkcyjno-usługowym obejmującym kilka spółek, wśród których dominującą spółką jest notowana na GPW Lubawa SA. Głównym filarem działalności firmy jest wytwarzanie, przetwórstwo i sprzedaż tkanin i dzianin dla klientów publicznych i biznesowych. Przedsiębiorstwa wchodzące w skład grupy produkują m.in. specjalistyczne produkty i wyposażenie dla służb mundurowych i BHP.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE