Mówi: | dr Wiesław Żyznowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Mercator Medical |
Mercator Medical zamierza zwiększyć swój udział w światowym rynku rękawic medycznych. Liczy na Europę Zachodnią i wzrost zużycia w Polsce
Mercator Medical, który kontroluje ponad 1 proc. światowego rynku rękawic medycznych, zamierza zwiększyć swą sprzedaż dzięki ekspansji w Europie Zachodniej. Spółka ma już silną pozycję w Polsce, ale liczy na to, że zużycie rękawic ochronnych w kraju zwiększy się do poziomu, jaki jest w państwach wysoko rozwiniętych.
Na polski rynek trafia dziś 40 proc. sprzedaży Mercator Medical. To oznacza, że by się rozwijać, spółka musi szukać zbytu za granicą.
– Cała reszta jest sprzedawana w Europie Środkowo-Wschodniej i 40 innych krajach świata – powiedział agencji informacyjnej Newseria podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach dr Wiesław Żyznowski, prezes zarządu Mercator Medical. – Chcielibyśmy dojść do takiej zdrowej proporcji: 10 lub kilkanaście procent w Polsce, a cała reszta na świecie. To się bierze z tego, że jesteśmy graczem w dość wąskiej branży. Rękawice medyczne to biznes około 5-6 mld dol. rocznie, dlatego jeśli chcemy rozwijać sprzedaż, mając dobry udział na rynku polskim, to trzeba to robić za granicą. A więc jesteśmy skazani na zagranicę.
Jedyny rejon, gdzie Mercator Medical nie jest obecny, to Europa Zachodnia. Spółka ma własną infrastrukturę logistyczną, magazynową i sprzedażową w 6 najważniejszych krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz fabrykę rękawic w Tajlandii, w której w marcu uruchomiła czwartą i ostatnią z planowanych linię produkcyjną. Jak podkreśla dr Wiesław Żyznowski, spółka sprzedaje swoje produkty do większości ważnych krajów na świecie, łącznie ze Stanami Zjednoczonymi.
– Na razie szerokim łukiem omijamy Europę Zachodnią. Jesteśmy spółką giełdową, więc inwestorzy pytają nas, co z Europą Zachodnią, a my ciągle mówimy, że na razie jeszcze nie wypracowaliśmy i nie mamy strategii na Europę Zachodnią. Sprzedajemy w Azji, Afryce, krajach Bliskiego Wschodu, sprzedawaliśmy w Japonii, Australii, krajach Ameryki Południowej i Stanach Zjednoczonych, natomiast praktycznie nie sprzedajemy w Europie Zachodniej.
W zeszłym roku przychody spółki ze sprzedaży sięgnęły niemal 168,5 mln zł i były o ponad 20 mln wyższe niż rok wcześniej. Zysk netto spółki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej przekraczał 10 mln zł i był o ponad 3 mln wyższy niż w 2013 roku. Największy udział w sprzedaży eksportowej miała w ubiegłym roku Arabia Saudyjska, która wyprzedziła Rosję i USA. Z krajów starej Europy odbiorcami produktów Mercator Medical były jedynie Hiszpania i Włochy, które zakupiły je za kwoty odpowiednio 5,5 mln zł i 271 tys. zł.
– Chcemy być graczem globalnym, w tej chwili mamy około 1,5 proc. rynku globalnego, ale chcielibyśmy mieć więcej – deklaruje prezes zarządu Mercator Medical. – Nie możemy omijać Europy Zachodniej i myślimy o niej cały czas, ale jeszcze nie mamy oficjalnej strategii.
Mercator Medical dostrzega też potencjał rozwoju na krajowym rynku rękawic medycznych. Obecnie jest on wart około 250 mln zł. Porównując jednak z krajami rozwiniętymi, gdzie usługi medyczne są na najwyższym poziomie, zużycie rękawic przez personel medyczny nie jest wielkie. Polska już jest w środku stawki. Rynki Europy Zachodniej zużywają nadal jeszcze 2-2,5 razy więcej rękawic. Rekordzistą są jednak USA, gdzie trafia połowa wszystkich rękawic medycznych świata. W Stanach Zjednoczonych zużywa się ich 10 razy więcej na głowę niż w Polsce.
– Im bardziej sprocedurowane jest leczenie i na wyższym poziomie stoi opieka zdrowotna, tym zużycie rękawic jest ewidentnie wyższe – zwraca uwagę dr Wiesław Żyznowski, prezes Mercator Medical. – W Stanach Zjednoczonych każdy, kto miał kontakt ze służbą zdrowia, wie, że wszyscy zawsze używają rękawic medycznych, a na dodatek mają taką procedurę, żeby je zmieniać co chwilę. Pielęgniarka, mając kontakt z pacjentem przez 20-30 minut, zdąży zmienić kilka par rękawic. W Polsce jeszcze tak nie jest.
Czytaj także
- 2025-04-01: Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne
- 2025-03-13: Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych