Newsy

Pozycja mediów drukowanych niezagrożona przez e-wydania. Dystrybutorzy prasy notują najlepsze od lat wyniki sprzedaży

2016-04-22  |  06:40

Dobre perspektywy przed rynkiem dystrybucji prasy. Dla Kolportera ubiegły rok był najlepszy od ośmiu lat mimo odnotowanego na rynku spadku sprzedaży o 2 proc. – Cyfryzacja mediów nie powinna zagrażać tradycyjnej prasie – ocenia rzecznik spółki. E-wydania stanowią niewiele ponad 3 proc. całkowitej sprzedaży największych gazet.

Potencjał rynku dystrybucji prasy jest bardzo dobry. Ubiegły rok był dla nas, jako dystrybutora, najlepszym od 8 lat. Spadki sprzedaży prasy, które notuje cała branża, w ubiegłym roku wyniosły około 2 proc., są to więc spadki minimalne. Oczywiście były też tytuły, które zwiększyły sprzedaż – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera.

W ubiegłym roku większość dzienników zanotowała spadki sprzedaży. Z raportu Wirtualnemedia.pl wynika, że liderzy sprzedaży wśród dzienników, czyli „Fakt”, „Gazeta Wyborcza” i „Super Express”, zanotowali kilkuprocentowe spadki. Rok wcześniej dynamika spadków była jednak znacznie większa. W 2015 roku wzrosła natomiast sprzedaż „Gazety Giełdy Parkiet” (ok. 4,5 proc.) i „Rzeczpospolitej” (ok. 0,1 proc.).

Wbrew prognozom nie sądzę, aby cyfryzacja mediów była dla nas istotne zagrożenie. Oczywiście obserwujemy uważnie ten proces, nie możemy udawać, że go nie ma. Natomiast wszystkie dane pokazują, że postępuje on bardzo powoli i po okresie zachłyśnięcia się, wyraźnie widać, że będzie on jeszcze trwał latami – ocenia Materek.

Wydawcy inwestują w rozwój elektronicznych wersji tytułów. Wszystkie opiniotwórcze dzienniki mają nie tylko e-wydania, lecz także oferty online, do których dostęp jest płatny. Rośnie liczba osób, które przeglądają prasę w internecie i są w stanie za to płacić. Liczba aktywnych subskrybentów ogólnopolskich dzienników jest coraz większa, np. „Gazeta Wyborcza” miała na koniec 2015 roku ok. 77 tys. subskrybentów płatnych treści. Agora zakłada, że za rok będzie ich 90 tys. W sprzedaży elektronicznych edycji liderem jest „Rzeczpospolita” (blisko 10 tys. egzemplarzy) – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, na które powołują się Wirtualnemedia.pl.

Według Związku Kontroli Dystrybucji Prasy e-wydania prasy, które obecnie się sprzedają, to ilości znikome w stosunku do wydań tradycyjnych. Dla przykładu wiodący dziennik, który sprzedaje ponad 300 tys. egzemplarzy swojego wydania dziennie, ma sprzedaż e-wydań na poziomie 0,6 proc. Jeszcze bardziej tę różnicę widać w segmencie tygodników, dwutygodników, miesięczników, gdzie sprzedaż e-wydań w stosunku do wydań tradycyjnych stanowi 0,1 proc. – przekonuje rzecznik prasowy Kolportera.

Zdaniem eksperta branża wydawnicza kryzys ma już za sobą. Świadczą o tym nowe tytuły, które pojawiają się na rynku. W ubiegłym roku w ofercie dystrybucyjnej Kolportera pojawiło się ok. 200 nowych tytułów. Największą grupę stanowiły wydania kolekcjonerskie (33), więcej było też propozycji dla najmłodszych (22), pojawiły się nowe czasopisma skierowane do pań (13) oraz wydawnictwa edukacyjne i historyczne. W ubiegłym roku liderem w grupie czasopism popularnonaukowych był „Świat Wiedzy”, o tematyce historycznej największe zainteresowanie zanotowało „W Sieci Historii”.

Wydawnictwa historyczne przygotowywane przez wydawców prasowych sprzedają się bardzo dobrze. Zakładamy, że w dalszym ciągu będzie widoczna tendencja zahamowania spadków sprzedaży prasy i przynajmniej o 0,5 proc. ten proces uda się zahamować. Myślę, że liczba tytułów, które pojawią się na rynku, będzie podobna jak w tym roku. Zakładamy, że wydawcy przygotują 150250 nowych tytułów – ocenia Dariusz Materek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.