Newsy

Start-upy dostarczą Polskiej Spółce Gazownictwa innowacyjne rozwiązania. Pomogą zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu i ich efektywność

2016-12-21  |  06:50
Mówi:Łukasz Kroplewski, wiceprezes PGNiG SA

Michał Szaniawski, wiceprezes ARP

Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych, Polska Spółka Gazownictwa

Robert Duszka, dyrektor handlowy, Network Media Group

  • MP4
  • Na współpracy korporacji ze start-upami korzystają obie strony. Z osiągnięć technologicznych polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw chce skorzystać także Polska Spółka Gazownictwa. W zorganizowanej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów wybrano trzy innowacyjne projekty. Rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego i zwiększenie ich efektywności – wskazuje Tomasz Blacharski z Polskiej Spółki Gazownictwa.

    Grupa PGNiG we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Izbą Gospodarczą Gazownictwa wybrały zwycięzców trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, którzy zaproponowali najlepsze rozwiązania dla Polskiej Spółki Gazownictwa.  

    – Jako narodowy operator systemu dystrybucyjnego potrzebujemy rozwiązań związanych z produktem i usługą. Świadczymy usługi dystrybucyjne związane z bezpieczną dostawą paliwa gazowego do ponad 6,7 mln klientów, dlatego oczekujemy rozwiązań innowacyjnych związanych z bezpieczeństwem transportu paliwa gazowego, smart meteringiem czy poprawą jakości obsługi klienta – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych w Polskiej Spółce Gazownictwa.

    Nabór skierowany był do start-upów oraz przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw oferujących produkt lub usługę na co najmniej 7. poziomie gotowości technologicznej, który umożliwia przeprowadzenie demonstracji oferowanego produktu lub usługi w warunkach operacyjnych PSG.

    – Batalię o innowacje rozpoczęliśmy w I kwartale 2016 roku w obszarze bezpiecznej eksploatacji sieci, business security, smart grid, gauz, również power to gas czy rozwoju dystrybucji paliwa gazowego w oparciu o LNG i CNG. Nowe rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego, zwiększenie efektywności dostaw paliwa gazowego i gazyfikację niezgazyfikowanych terenów Polski w oparciu choćby o technologię LNG – wymienia przedstawiciel PSG.

    Spośród nadesłanych propozycji eksperci wyróżnili 7 najciekawszych rozwiązań – od termogeneratora elektrycznego, przez system sterowania stacją gazową, do oprogramowania monitorującego jakość gazu w sieci dystrybucyjnej w warunkach zatłaczania wodoru. Do pilotażu i komercyjnego wdrożenia wytypowano równorzędnie trzy projekty firm: Aiut sp. z o.o. (system przedpłatowy dla indywidualnych odbiorców gazu), Bednarski Consulting (system monitoringu i szybkiej detekcji uszkodzeń sieci gazociągowej) oraz NMG SA (system odpowiadający za monitoring pracy turboekspanderów, urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej przy obniżonym ciśnieniu gazu).

    – Przygotowaliśmy system analizy pracy turboekspanderów. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko na rynku polskim, lecz także na europejskim. Mamy możliwość analiz tego typu urządzeń nie tylko w sferze technologicznej, lecz także ekonomicznej i środowiskowej, czyli jaki jest właściwy punkt pracy i ile jeszcze można na tym zarobić. Na to pytanie odpowiadają nasze rozwiązania, ale dla Polskiej Spółki Gazownictwa jesteśmy w stanie przede wszystkim zrealizować projekty związane z akwizycją danych z wielu urządzeń pomiarowych – zapowiada Robert Duszka, dyrektor handlowy Network Media Group, jeden z laureatów konkursu.

    Współpraca start-upów oraz dużych korporacji to sytuacja, na której zyskują obie strony. Z badania agencji SW Research dla UPC Biznes „Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce?” wynika, że zdecydowana większość małych przedsiębiorców (80 proc.) przyjęłaby ofertę współpracy od korporacji. Główne zalety to możliwość włączenia swojego produktu bądź usługi do oferty partnera (42 proc.) oraz wspólny rozwój nowego produktu i know-how (38 proc.).

    – Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów to znakomita formuła na współpracę między taką grupą jak my a małym i średnim biznesem oraz start-upami. Open Innovation powoduje, że zyskuje duży biznes, grupa, którą jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, oraz ci wszyscy, którzy do nas zgłaszają swoje pomysły – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes ds. rozwoju Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

    W ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów spółki należące do grupy PGNiG zgłaszają listę obszarów tematycznych, w których poszukują innowacyjnych rozwiązań. Na te wyzwania odpowiadają mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, oferując projekty dopasowane do potrzeb spółek gazowych.

    – Jednym z naszych celów jest umożliwienie małym i średnim firmom, również start-upom, zdobywania kontraktów od dużych przedsiębiorstw. Innym celem jest wykorzystanie tych zasobów i rozwiązań, które już istnieją, do rozwoju dużych przedsiębiorstw. Gdyby nie pozyskiwały one tych rozwiązań, np. w ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, musiałyby prowadzić kosztowne i długotrwałe prace badawczo-rozwojowe. Na tym nasza gospodarka traciłaby podwójnie, bo duża firma wydaje środki, traci czas i nie zarabia, a ktoś, kto tę pracę już wykonał, nie może się rozwijać, bo nie ma odbiorcy dla swojej technologii – tłumaczy Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

    Łącznie z poprzednimi edycjami w ramach Warsztatów Innowacyjnych pomysłów swoje rozwiązania technologiczne zgłosiło prawie 140 przedstawicieli małych i średnich firm. ARP zakończyła też nabór do czwartej już edycji programu. Tym razem wspólnie z Przedsiębiorstwem Państwowe „Porty Lotnicze” szukano projektów odpowiadających na wyzwania technologiczne, organizacyjne i infrastrukturalne lotniska Chopina.

    – Zgłaszają się do nas także firmy, które oferują rozwiązanie w obszarze, który nie był zdefiniowany, ale ich propozycja jest na tyle interesująca, że trafiają do finału. Chcemy dawać szansę zrobić biznes, a nie określać sztywne ramy ograniczające i dyskwalifikujące zainteresowanych. Firmy, które się do nas zgłoszą, są oceniane pod względem biznesowym i technologicznym. Najlepiej rokujące projekty są zapraszane do finału – mówi Michał Szaniawski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.