Newsy

Mazowsze przeznaczy 4 mld zł unijnego wsparcia na projekty smart city

2016-07-11  |  06:30
Mówi:Mariusz Frankowski
Funkcja:dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych
  • MP4
  • Aktualizacja 2016-07-14 g. 10:45

    Polskie miasta chcą być inteligentne tak jak te w Europie Zachodniej, dlatego nadrabiają zaległości. Na Mazowszu idee smart city najlepiej wdrażają Warszawa i Płock. Inwestycje finansowane z unijnego budżetu to m.in. zmiany w transporcie miejskim, działania proekologiczne, a także wsparcie przedsiębiorców oraz usprawnienie komunikacji między mieszkańcami a miastem.

    Większość miast w krajach wysoko rozwiniętych i rozwijających się ma aspiracje do stania się smart city. Każde miasto mierzy się jednak z różnymi problemami i oczekiwaniami mieszkańców, ma odmienne uwarunkowania i możliwości rozwoju. W rozwój nowych technologii inwestuje także Mazowsze. Chce na ten cel z unijnych dotacji przeznaczyć ok. 4 mld zł.

    – Dzisiaj można powiedzieć, że mamy na Mazowszu dwa inteligentne miasta – Warszawę i Płock – wylicza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrożenia Programów Unijnych – Płock opracował specjalne założenia do swojej strategii dotyczące stworzenia smart miasta. Podobnie Warszawa, która już od jakiegoś czasu prowadzi w tym zakresie intensywne działania, także Radom, Siedlce, Ostrołęka czy Ciechanów korzystały z funduszy unijnych właśnie w tym celu – dodaje.

    W ramach dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 możliwe jest spełnienie głównych założeń smart city, które polegają na ułatwieniu funkcjonowania w ośrodkach miejskich poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w wielu dziedzinach, m.in. transporcie, energii czy usługach informacyjno-komunikacyjnych.

    – Oprócz transportu są również rozwiązania dotyczące termomodernizacji, odnawialnych źródeł energii, obszaru e-administracji, e-zdrowia, e-kultury, e-edukacji, czyli rozwiązania ICT, możliwości stworzenia usług dla mieszkańców i zintegrowania tych usług z usługami miejskimi na poziomie chociażby zdrowotnym oraz na poziomie administracyjnym – mówi Frankowski.

    W Polsce coraz częściej mówi się o konieczności kreowania inteligentnych miast, które w zrównoważony sposób wykorzystują technologie ułatwiające funkcjonowanie mieszkańcom w przestrzeni miejskiej oraz chroniące środowisko naturalne.

    – Proponujemy inteligentne rozwiązania transportowe, chociażby parkingi Park & Ride. Dzisiaj na poziomie miast mamy 8 takich parkingów, teraz dojdą kolejne i nie tylko w Warszawie, lecz także w miastach i gminach dookoła Warszawy – wylicza Frankowski. – Istotny element dotyczy mobilności miejskiej. Pojawią się ścieżki, które mają doprowadzić do tego, że zostanie odciążony transport drogowy. To nie są ścieżki turystyczne, to są ścieżki, które mają na celu zachęcenie ludzi do korzystania z alternatywnej formy przemieszczania się, czyli z rowerów – dodaje.

    Wiele z liczących się współcześnie miast otwiera się na aktywną postawę swoich mieszkańców w kreowaniu dalszego rozwoju. Rolą władz lokalnych staje się tworzenie przestrzeni i możliwości do wykorzystania różnorodnego potencjału obywateli. Dotyczy to zarówno zachęcenia mieszkańców do korzystania z nowoczesnych technologii, jak i do umożliwienia im tworzenia własnych rozwiązań technologicznych. E-usługi będą udostępnione na Mazowszu w zakresie projektu realizowanego przez samorząd województwa w partnerstwie z blisko 190 jednostkami samorządów lokalnych.

    – Pieniądze będą przeznaczone dla biznesu na rozwijanie nowych działalności gospodarczych, a przede wszystkim na szukanie innowacji, na badania i rozwój, to jest również silne powiązanie z działaniami dotyczącymi tworzenia inteligentnych miast – tłumaczy Frankowski.

    Obecnie zdecydowana większość administracji lokalnych polskich miast świadomie korzysta z nowoczesnych technologii w celu poprawy jakości życia mieszkańców. Poszukują własnych dróg angażowania mieszkańców w realizację projektów smart city. Przykłady tego typu działań to otwieranie zbiorów danych miejskich będących w posiadaniu administracji miejskich czy współpraca ze środowiskiem start-up’owym.

    Ważna jest też współpraca z innowacyjnymi przedsiębiorstwami, tymi już działającymi i tymi, które dopiero zaczynają. W Warszawie takim posunięciem było uruchomione Centrum Przedsiębiorczości Smolna, czyli miejsca oferującego pomoc lokalnym firmom. Przedsiębiorca, którego pomysł zostanie uznany przez władze miasta za atrakcyjny, może skorzystać z pomocy prawnej, księgowej lub szkoleniowej za niższą od rynkowej cenę. W Centrum odbywają się też spotkania i konferencje poświęcone m.in. wykorzystaniu nowych technologii.

    – Przede wszystkim chodzi o to, żeby w tym mieście żyło się łatwiej, przyjemniej i spokojniej, żeby było bardziej ekologicznie nie tylko w Warszawie, lecz także w innych częściach Mazowsza, a więc w Płocku, Siedlcach, Radomiu, Ciechanowie, Ostrołęce czy Legionowie – podsumowuje Mariusz Frankowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    IT i technologie

    Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

    Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

    Konsument

    Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

    W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

    Transport

    Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

    Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.