Newsy

Inteligentne systemy parkingowe mają rozwiązać problem korków. Warszawa testuje smart parking

2016-09-23  |  06:55
Mówi:Wojciech Dec
Funkcja:product manager
Firma:Comarch
  • MP4
  • Miasta coraz odważniej szukają w rozwiązaniach z zakresu smart city szans na zwiększenie oszczędności, poprawę bezpieczeństwa czy dodatkowe źródła przychodów. Możliwości uzyskania korzyści we wszystkich tych elementach mają oferować inteligentne systemy parkingowe. Warszawa właśnie rozpoczęła testy monitoringu płatnych postojów samochodów w centrum aglomeracji.

    Smart parking to rozwiązanie, które pomoże mieszkańcom znaleźć w bardzo szybki sposób wolne miejsce parkingowe. Taki system powstał już w Warszawie, są dwie instalacje pilotażowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Dec, product manager z obszaru smart city w Comarchu.

    Pierwsza instalacja znajduje się na stołecznym pl. Konstytucji, druga zaś umiejscowiona jest przy Dworcu Centralnym. Według informacji Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w pierwszej lokalizacji zamontowano półokrągłe czujniki po środku każdego miejsca. Z kolei przy ul. E. Plater system obsługują kamery.

    W Polsce jest zaledwie kilka miejsc, gdzie takie systemy działają. Natomiast tutaj unikalną cechą jest to, że jest to rozwiązanie oparte o kamery i inteligentne analityki wideo – podkreśla przedstawiciel Comarchu. – Wkładając tam dodatkowe analityki, również z obszaru bezpieczeństwa, jesteśmy w stanie monitorować nie tylko sytuacje odnośnie do danego parkingu, zajętości miejsca i wskazywania informacji o tym, czy to miejsce jest czy nie, lecz także jesteśmy w stanie analizować, czy np. pozostawiono jakiś przedmiot lub pozostaje on na terenie parkingu zbyt długo.

    ZDM zakłada, że do końca bieżącego roku zweryfikuje, który sposób monitorowania parkingów jest lepszy. Smart Parking dostępny jest obecnie w systemie Android. Po testach ma się pojawić również na platformach iOS i Windows. Plany zakładają stopniowe rozszerzanie systemu o kolejne miejskie, płatne, niestrzeżone miejsca postojowe. Pokrycie systemem całej strefy płatnego parkowania będzie zależało od kondycji finansowej stolicy.

    Podobne funkcjonalności i podobny standard bezpieczeństwa, jaki jest obecnie na lotniskach, mógłby być też wdrożony w przestrzeni miejskiej. Może być też inna propozycja, gdzie jesteśmy w stanie analizować sytuację, która np. wykryje nam moment, w którym człowiek upada i leży na ziemi po to, żeby np. szybciej wezwać pomoc – dodaje Dec. – Postrzegamy analityki wideo jako narzędzie, które nie tylko pomoże w smart parkingu, lecz także będzie w stanie obsłużyć obszar bezpieczeństwa, który w dzisiejszych czasach jest bardzo istotny.

    Warszawa ma 30 tys. miejsc parkingowych. W ubiegłym roku przychody z tytułu strefy parkingowej osiągnęły ponad 80 mln zł. Egzekucja stanowiła ok. 12 mln zł.

    Każdy milion, który moglibyśmy dołożyć właśnie przez monitoring miejsc czy poprzez dodatkową analitykę ruchu, to są dodatkowe pieniądze, które miasto może wykorzystać na swoje własne potrzeby lub na potrzeby mieszkańców – stwierdza Dec. – Z kolei dzięki instalacji mieszkańcy zanim zaplanują podróż, mogą zobaczyć, czy w ogóle jest tam miejsce. System jest w stanie dynamicznie przekierować ich w momencie, kiedy miejsce zostanie zajęte. Dzięki temu mamy mniej korków, mniej zatrutego powietrza i w efekcie bardziej zadowolonych mieszkańców.

    Integrated Solutions szacuje, że do 2020 r. wartość globalnego rynku smart rozwiązań dla miast przekroczy 1,5 mld dol. Cisco z kolei ocenia, że inteligentne rozwiązania w ciągu dekady pozwolą miastom na oszczędności rzędu 1,9 mld dol. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.