Mówi: | Krzysztof Rabiański |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Grupa Empik Media & Fashion (EMF) |
Empik stawia na e-commerce. EMF zamierza w 2015 roku zainwestować w rozwój nawet 100 mln zł
Empik Media & Fashion ma w planach otwarcie nowych salonów sprzedaży oraz rozwój sklepu internetowego. W zeszłym roku to właśnie handel w sieci przyniósł grupie największą dynamikę przychodów. Spółka chce wydać na inwestycje w 2015 roku nawet 100 mln zł.
E-commerce, jak podkreśla EMF, to dziś najszybciej rosnąca gałąź nie tylko spółki, lecz także całej handlowej branży. Internetowy sklep Empiku należy zaś do trzech największych w Polsce i rozwija się bardzo dynamicznie. W zeszłym roku odnotował wzrost sprzedaży o 25 proc., a skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 16 proc.
– Jeżeli chodzi o internet, to myślę, że przede wszystkim ważne jest to, by mieć szeroką ofertę produktową – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Krzysztof Rabiański, prezes Grupy Empik Media & Fashion (EMF). – Szczegółowo analizujemy poszczególne kategorie i sprawdzamy, jak funkcjonują. Bardzo dobrze sprzedaje się fashion i ubranka dziecięce. Pilnujemy, by w tym segmencie mieć własne marki, które starannie rozwijamy. To jest taka kategoryzacja produktów i staranna sprzedaż.
W ostatnim kwartale 2014 roku, jak wstępnie szacuje Grupa Empik Media & Fashion, jej przychody przekraczały 1 mld zł i były o 40 mln wyższe niż rok wcześniej. Z tego sprzedaż internetowa przyniosła grupie ponad 100 mln zł, co oznacza wzrost o 44 proc. W całym roku przychody z tej działalności wzrosły o jedną czwartą. Stąd rozwój e-commerce obok rozwoju tradycyjnych segmentów spółki zajmuje ważne miejsce w planach jej wydatków inwestycyjnych.
– Myślę, że one będą w okolicach poziomu amortyzacji, przewiduję, że będzie to kwota od 80 do 90 mln zł, może 100 mln zł – zapowiada Krzysztof Rabiański. – Pieniądze przeznaczymy na rozwój nowych sklepów oraz dodatkowe projekty, które pojawią się najprawdopodobniej w obszarze e-commerce, bo to jest najszybciej rosnąca gałąź i spółka w grupie. To na pewno będą inwestycje starannie dobrane i przefiltrowane pod kątem rentowności i stóp zwrotu.
Pomimo wzrostu przychodów w IV kwartale zeszłego roku wyniki EMF nie są imponujące. Spółka nie podała wprawdzie zysku netto, ale przyznała, że jej wskaźnik EBITDA, czyli zysk operacyjny przed amortyzacją, spadł ze 168 mln z 2013 roku do 137 mln zł. W obecnym roku Grupa zapowiada, że zamierza się skoncentrować na poprawie efektywności i budowaniu wartości posiadanych spółek, także za granicą, choć najważniejszym rynkiem pozostaje Polska.
– W przychodach za granicą nie przewidujemy dużej dynamiki – ocenia prezes Grupy Empik Media & Fashion. – 75 proc. przychodów to są przychody w Polsce, 25 proc. za granicą, z czego 14 proc. to Niemcy. W Niemczech tak jak i w Polsce sytuacja jest dosyć stabilna, więc nie przewidujemy problemów na tych rynkach. Jest oczywiście kwestia Rosji i Ukrainy i ryzyko polityczne, które cały czas tam ciąży, jednak jeśli chodzi o struktury, to nie przewidujemy tam żadnych zmian.
Spółka nie ujawnia na razie decyzji strategicznych, nie wyklucza jednak, że w jej strukturze pojawią się jakieś nowe segmenty, które pozwolą rozszerzyć spektrum prowadzonej działalności.
– Nie chcę tutaj zdradzać szczegółów, ale cały czas sprawdzamy i analizujemy potencjał poszczególnych segmentów – przyznaje prezes Krzysztof Rabiański z Grupy Empik Media & Fashion. – Możliwe, że coś się pojawi, natomiast na tym etapie nie chciałbym o niczym przesądzać.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku