Mówi: | Marcin Kiepas |
Funkcja: | główny analityk |
Firma: | easyMarkets |
Czarny piątek bez wpływu na notowania amerykańskich spółek. Zyskać mogą notowane na Wall Street e-sklepy
To handel internetowy bardziej niż stacjonarny może zyskać najwięcej na sezonie świątecznych wyprzedaży. Dlatego jeśli przedświąteczny wzrost sprzedaży w ogóle w jakiś sposób przełoży się na notowania spółek, większe szanse na zwyżki mają posiadacze akcji Amazona czy eBaya niż Walmart, uważa Marcin Kiepas z easyMarkets.
Już w najbliższy piątek w Stanach Zjednoczonych – a w ślad za nimi także i w innych krajach, w tym w Polsce – zaczyna się sezon świątecznych wyprzedaży. Tradycyjnie dzień po Święcie Dziękczynienia, w tzw. czarny piątek, sklepy zaczynają kusić konsumentów dwucyfrowymi przecenami i bogatą ofertą wyprzedaży. Po weekendzie następuje cyberponiedziałek – dzień wyprzedaży i nadzwyczajnych promocji w internecie. To dla klientów okazja do tanich zakupów, a dla sprzedawców szansa na zwiększenie obrotów i wyczyszczenie magazynów. Jednak zdaniem głównego analityka easyMarkets wyższa sprzedaż nie zrobi wrażenia na inwestorach i znaczących zwyżek akcji spółek handlowych nie ma co oczekiwać.
– Wydaje się, że czarny piątek, który jest już takim bardziej historycznym wydarzeniem, istotnego przełożenia na ceny akcji, w tym przede wszystkim ceny akcji amerykańskich spółek nie będzie miał – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Marcin Kiepas, główny analityk easyMarkets. – Rynek oczekuje dość niewielkiego wzrostu sprzedaży, bowiem o 3,6 proc., w tym okresie przedświątecznych zakupów, który rozpocznie się w piątek, dzień po Święcie Dziękczynienia.
Według National Retail Federation w ciągu weekendu po Święcie Dziękczynienia (nie licząc cyberponiedziałku) zamierza robić zakupy – lub przynajmniej rozważyć taką opcję – 59 proc. Amerykanów, czyli 137,4 mln konsumentów. Liczby te dotyczą zarówno handlu stacjonarnego, jak i internetowego i są wyższe od ubiegłorocznych o 0,3 pkt proc. lub 1,6 mln osób. 22 proc. weekendowych zakupowiczów zamierza udać się na sprawunki w Dzień Dziękczynienia, 47 proc. w sobotę, a 24 proc. w niedzielę. Jednak najważniejszym dniem wciąż pozostaje czarny piątek, gdy chęć na zakupy deklaruje 74 proc. pytanych. Spośród osób, które nie zamierzają kupować w weekend, 36 proc. deklaruje, że uczyni to w cyberponiedziałek.
– Realnego wpływu możemy oczekiwać wśród firm handlujących w internecie, tu bowiem spodziewane są znacznie wyższe dynamiki. W sam poniedziałek, 28 listopada, czyli tzw. cyberponiedziałek oczekuje się wzrostu sprzedaży o ponad 9 proc. – mówi Marcin Kiepas. – Natomiast w sezonie przedświątecznych zakupów handel internetowy ma wzrosnąć o 11 proc. Gdyby oczekiwać, że któreś spółki handlowe amerykańskie będą drożały, to być może te parające się handlem elektronicznym, bo tu oczekiwane jest takie naturalne przesunięcie z handlu tradycyjnego w kierunku handlu internetowego.
Akcje Amazona od lutego wzrosły o ponad 60 proc., eBaya – o ponad 30 proc. Wal-Mart zyskał w tym czasie 10 proc.
Czytaj także
- 2024-12-20: Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-08-28: Po e-papierosy sięgnęła już ponad połowa polskich nastolatków. Szara strefa znacząco napędza sprzedaż nieletnim [AUDIO]
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-25: Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie