Newsy

Zarządcy centrów handlowych będą rozbudowywać i modernizować istniejące obiekty. Największy potencjał mają galerie w centrach miast

2017-01-03  |  06:50
Mówi:Rachel Lavine, członek zarządu, wiceprezes Atrium European Real Estate

Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management

  • MP4
  • Na rynku powierzchni handlowych przybywać będzie inwestycji w modernizację i rozbudowę istniejących obiektów – oceniają przedstawiciele Atrium Group. Zarządca 21 galerii handlowych w Polsce chce w kolejnych kilku latach powiększyć swoje obiekty o ok. 70 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA). Łączna wartość planowanych przez spółkę inwestycji wyniesie ok. 120 mln euro i obejmie rozbudowę warszawskich centrów handlowych Atrium Promenada i Atrium Targówek, przebudowę Atrium Reduta oraz modernizację Atrium Biała w Białymstoku.

    – Naszym głównym kierunkiem inwestycyjnym jest Europa Środkowo-Wschodnia. Spośród krajów tego regionu nasze działania koncentrujemy przede wszystkim na Polsce, która jest największym i najbardziej wpływowym rynkiem, zamieszkuje ją 38 milionów obywateli, podczas gdy Czechy – także bardzo silny i interesujący rynek – tylko 10 milionów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rachel Lavine, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej w Atrium European Real Estate Limited.

    Jak podkreśla, polski rynek przyciąga wszystkie ważne międzynarodowe marki zarówno wśród sklepów, jak i sieci handlowych. Jednym z czynników, które na to wpływają, jest – obok chłonnego rynku – także dynamiczny rozwój gospodarczy.

    – Na rynek nieruchomości komercyjnych wpływają dwa istotne elementy – mówi Rachel Lavine. – Pierwszym jest postępująca urbanizacja, czyli coraz częstsza migracja z obrzeży miast do centrum. Drugim z kolei e-commerce i fakt, że konsumenci mają coraz więcej możliwości robienia zakupów. Atrium dostrzega te trendy.

    Spółka modernizuje i rozbudowuje swoje centra handlowe tak, by dostępna oferta nie tylko odpowiadała stylowi życia mieszkańców miast, lecz także wyprzedzała zmieniające się coraz szybciej potrzeby. Przykładem tego podejścia jest Atrium Promenada – flagowy projekt spółki. W październiku 2016 zakończył się pierwszy etap modernizacji i rozbudowy tego obiektu. W efekcie centrum handlowe zyskało dodatkowe 7 600 mkw. nowej powierzchni najmu brutto (GLA).

    – Docelowo obszar handlowy w Promenadzie chcemy podwoić, osiągając ponad 90 tys. mkw., co oznacza, że będzie to jedno z większych centrów w kraju i prawdopodobnie jeden z dziesięciu handlowych gigantów w Europie  – prognozuje Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management. – Inwestycję tę będziemy realizować stopniowo, w ciągu kolejnych czterech, pięciu lat.

    Trwają także prace w ramach wstępnego etapu rozbudowy centrum handlowego Atrium Targówek, poprzedzające przystąpienie do etapu głównego rozbudowy.

    W ramach realizacji strategii modernizacji i rozbudowy obiektów zarząd Grupy na jednym z ostatnich posiedzeń zatwierdził także dwa dodatkowe projekty. Pierwszym jest rozbudowa (o około 6 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Reduta w Warszawie. Planowany koszt inwestycji ma wynieść około 28 mln euro. Drugim – modernizacja (7,5 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Biała w Białymstoku (31 mln euro). Zgodnie z przyjętym kierunkiem strategicznym spółki oba obiekty zostaną powiększone o powierzchnię wypoczynkowo-rozrywkową i gastronomiczną.

    – Planujemy zwiększać tam powierzchnie handlowe i inwestować w rozwój – zapowiada Scott Dwyer. – W ciągu najbliższych kilku lat skoncentrujemy się na rozbudowie istniejących obiektów. Dziś jesteśmy w 19 miastach Polski, ale działalność chcemy skoncentrować na siedmiu. W efekcie przeprowadzonej modernizacji będą one odpowiadać za 90 proc. wartości naszego portfela.

    Te miasta to Warszawa, Białystok, Bydgoszcz, Toruń, Wrocław, Lublin i Koszalin.

    – Musimy być obecni w najważniejszych lokalizacjach oraz pełnić ważną rolę jako podmiot zarządzający aktywami – dodaje Scott Dwyer. – Naszym celem jest poszerzanie oferty gastronomicznej i zwiększanie wartości dodanej dla klientów naszych obiektów, tak by nasze centra były miejscem spotkań, w których można nie tylko zrobić zakupy, lecz także skorzystać z usług, bogatej oferty rozrywkowej i gastronomicznej.

    Atrium European Real Estate Limited jest właścicielem i zarządcą nieruchomości usługowo-handlowych, a także inwestorem na rynku istniejących centrów handlowych i innych obiektów usługowo-handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Po trzech kwartałach 2016 roku dochód netto z najmu (NRI) uzyskany przez Grupę, z wyłączeniem Rosji, wzrósł o 1,5 proc. do kwoty 102,1 mln euro (za okres 9 miesięcy 2015 roku wynosił 100,6 mln euro). Wartość portfela Grupy obejmującego 62 obiekty wyniosła 2,6 mld euro, odzwierciedlając strategiczne transakcje sprzedaży. Aktywa przedsiębiorstwa w Polsce były warte około 1,5 mld euro.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.