Newsy

Do końca 2016 r. zasoby powierzchni biurowej w centrum Warszawy zwiększą się o prawie jedną czwartą. Rośnie też zainteresowanie najemców

2016-01-08  |  06:45
Mówi:Małgorzata Kosińska
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA
  • MP4
  • Podaż powierzchni biurowej w centralnych strefach Warszawy wzrośnie o 23 proc. – wynika z prognoz firmy CBRE. Eksperci oceniają, że w lokalizacjach poza centrum może się zwiększyć liczba pustostanów. Prognozują również, że wynajmujący będą coraz większą wagę przywiązywać do jakość oferowanej powierzchni i dobrych relacji z najemcami.

    Rynek nieruchomości komercyjnych w Warszawie przeżywa pewnego rodzaju przewartościowanie. Stolica dysponuje coraz lepszą infrastrukturą komunikacyjną. Wiele firm przenosi się do centrum miasta, następuje intensyfikacja roli centrum w życiu ekonomicznym i gospodarczym. Obecnie na atrakcyjności zyskuje centralna lokalizacja i potwierdzają to realizowane w tym rejonie inwestycje – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Małgorzata Kosińska, prezes zarządu spółki Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA.

    W stolicy w budowie są 44 budynki biurowe o łącznej powierzchni 643 tys. mkw. Blisko połowa z nich znajduje się w ścisłym centrum. Jak prognozują analitycy CBRE, podaż w centralnych strefach stolicy do 2017 roku wzrośnie o 23 proc. Coraz większa, a co za tym idzie – również coraz atrakcyjniejsza cenowa oferta deweloperów powoduje, że najemcy coraz częściej decydują się na zmianę dotychczasowej siedziby, często wybierając tę w ścisłym centrum. Co więcej, ten trend powinien się utrzymać.

    Naszym zdaniem w tym roku poszukiwaną przez najemców lokalizacją będzie centrum miasta. To zarówno lokalizacja naszego biurowca Nowy Świat 2.0, czyli najbardziej prestiżowe okolice Traktu Królewskiego i Starego Miasta, jak i okolice Ronda ONZ i Woli jako lokalizacje satelitarne – podkreśla Małgorzata Kosińska.

    Z raportu firmy Knight Frank „Polska – Rynek komercyjny. III kw. 2015 roku” wynika, że w strukturze najmu pod względem lokalizacji w Warszawie dominuje Centralny Obszar Biznesu (34 proc.). 24 proc. wynajętej powierzchni znajduje się na Służewcu. Ze względu na budowę drugiej linii metra rośnie też popularność Woli (ok. 7 proc.). Podobna liczba najemców decyduje się na Żoliborz.

    Rynek powierzchni biurowych w 2016 roku się ustabilizuje – przekonuje Kosińska. – Obserwujemy dość dużą liczbę pustostanów w lokalizacjach satelitarnych. Uważam, że lokalizacje w centrum miasta i w pobliżu kluczowych linii komunikacyjnych będą szybko zyskiwały na wartości.

    Według raportu „Market View – warszawski rynek biurowy w III kw. 2015” firmy CBRE rośnie liczba oddanych biur, większe jest też zainteresowanie najemców. Całkowita powierzchnia biurowa w stolicy wynosi ponad 4,6 mln mkw. Tylko w III kwartale ubiegłego roku wynajęto ponad 222 tys. mkw. Przez trzy kwartały roku poziom najmu przekroczył 610 tys. mkw. – tyle samo, co w całym 2014 roku. Poziom pustostanów spadł w III kw. do 12,9 proc.

    W 2016 rok czeka nas trudna praca nad pozyskiwaniem nowych najemców. Coraz bardziej będzie się liczyła trwałość marki i jej wizerunek, dobra jakość oraz relacje z najemcami – mówi Małgorzata Kosińska.

    Duża konkurencja na rynku sprawia, że deweloperzy stosują elastyczną politykę cenową i ceny najmu powinny spadać. Obecnie średnie stawki w budynkach klasy A wynoszą 20 euro za mkw. miesięcznie w centrum i 13 euro za mkw. miesięcznie poza centrum.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.