Mówi: | Andrzej Klesyk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PZU SA |
PZU: Rosną odszkodowania na skutek śmierci lub utraty zdrowia. Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych będą wyższe
Wynik finansowy towarzystw ubezpieczeniowych z tytułu polis osobowych i majątkowych w pierwszym kwartale br. zmniejszył się prawie o jedną trzecią. Jak twierdzi Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU, firmy z jednej strony zbierają niższe składki, z drugiej – wypłacają wyższe odszkodowania z tytułu polis osobowych i majątkowych. Ze względu na bardzo dobre przebiegi szkodowe (mniejsza liczba szkód i nieco niższe wypłaty ogółem), rentowność tego biznesu jest jednak jego zdaniem przyzwoita.
Jak podał Główny Urząd Statystyczny w ostatniej informacji dotyczącej rezultatów finansowych towarzystw ubezpieczeniowych, w pierwszym kwartale br. ich wyniki były mniej korzystne niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Składka przypisana brutto (suma pieniędzy zebrana od ubezpieczonych) wyniosła ogółem 13 mln 967 tys. zł i była o 7 proc. niższa niż w tym samym okresie 2013 roku. W ramach tej kwoty 6 mln 930 tys. zł (o 14 proc. mniej) stanowiły wpływy z tytułu ubezpieczeń na życie, a 7 mln 037 tys. (o 1,2 proc. więcej) wpływy z polis osobowych i majątkowych.
Jak tłumaczy Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU SA, składka brutto zebrana przez towarzystwa była mniejsza głównie ze względu na wojnę cenową wywołaną przez mniejszych graczy.
– Niektórzy, niestety, szybko zapominają o potencjalnych niebezpieczeństwach, takich jak kiepska zima albo inne, katastrofalne wydarzenia, po których szkody, nawet komunikacyjne, bardzo mocno wzrastają – mówi Klesyk agencji informacyjnej Newseria. – Dla nas oznacza to, że mamy bardzo podobną liczbę ubezpieczonych, natomiast przypis składki – maleje.
Z drugiej strony, jak podkreśla prezes PZU SA, kwoty odszkodowań pozostają wysokie. Według GUS wyniosły one ogółem 9 171,1 mln zł brutto i były niższe o 7,1 proc. niż przed rokiem. W ramach ubezpieczeń na życie (dział I) towarzystwa wypłaciły 5 mln 797 tys. zł (o 11 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku), a z tytułu polis osobowych i majątkowych (dział II) – 3 mln 374 tys. zł (wzrost o 0,5 proc.). Koszty działalności lokacyjnej zwiększyły się o jedną trzecią i wyniosły 937 mln zł.
Jak zauważa Andrzej Klesyk, dramatycznie wzrosła wysokość odszkodowań za tzw. szkody osobowe z ubezpieczeń komunikacyjnych (wypłaty z tytułu śmierci i uszczerbku na zdrowiu). To powoduje, że w najbliższym czasie kierowcy powinni spodziewać się podwyżek cen polis.
– Musimy tworzyć rezerwy na wypłaty odszkodowań, czego skutkiem będzie wzrost przeciętnej ceny polisy – mówi rozmówca serwisu Newseria. – Nie wiem, kiedy to nastąpi. Ale na pewno ceny ubezpieczeń komunikacyjnych, szczególnie w dłuższej perspektywie, będą rosnąć.
Jak podaje GUS, łączny wynik finansowy netto towarzystw ubezpieczeniowych w pierwszym półroczu wyniósł 1 mln 173 tys. zł i był niższy o 14,2 proc. niż w tym samym okresie w 2013 r. W ramach ubezpieczeń na życie towarzystwa wypracowały zysk w wysokości 626,3 mln zł (wzrost o 1,8 proc.). Z tytułu polis osobowych i majątkowych wynik był niższy o 27,4 proc. i wyniósł 546,6 mln zł.
Samo PZU, największy polski ubezpieczyciel, miało w I półroczu 8,44 mld zł składki przypisanej brutto i wypłacił tytułem odszkodowań 5,42 mld zł. Zysk netto wyniósł 1,72 mld zł i był wyższy o 2,7 proc. od wyniku sprzed roku.
Czytaj także
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
- 2024-01-10: Inflacja wpływa na ceny noclegów i nawyki gości hotelowych. Rok 2024 ma jednak przynieść dalsze ożywienie w branży
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-23: Wydatki PGE na inwestycje większe o blisko 75 proc. niż rok temu. W I połowie 2024 ruszy budowa farmy wiatrowej na Bałtyku
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.